LETTERATURA ARTISTICA

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Valter PINTO

Expected Learning Outcomes

Basic knowledge of key texts written by artists, connoisseurs and scholars; acquisition of the main tools to place artistic culture in context.

Course Structure

Lectures.

Detailed Course Content

The course will consider the main works historiography and artistic theory from ancient times to the Twentieth century. Particular attention will be given to the theme of the relationship between verbal and visual text.

Textbook Information

-->

Elements of the Art Literature (6 CFU):

 

-       G. Perini, Letteratura artistica, in Dizionario della pittura e dei pittori, Torino, Einaudi, 1992, vol. III, pp. 190-199;

 

-       Marta Nezzo, Giuliana Tomasella, Dire l’arte: percorsi critici dall’Antichità al primo Novecento, Padova, il Poligrafo, 2020;

 

-       R. Longhi, Proposte per una critica d’arte, “Paragone”, 1, 1950, pp. 5-19, ora in R. Longhi, Critica d’arte e buongoverno, Edizione delle opere complete, vol. XIII, Firenze, Sansoni, 1985, pp. 9-20;

 

-       V. Pinto, Le diverse ragioni delle opere d’arte, “Rivista di estetica”, XL, 2000, 13, pp. 86-109.

 

The Vite of Giorgio Vasari (2 CFU)

 

-       B. Agosti, Giorgio Vasari: luoghi e tempi delle Vite, Milano, Officina Libraria, 2013 ed edizioni successive;

 

-       G. Vasari, Proemio di tutta l’opera, in G. Vasari, Le Vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568, testo a cura di R. Bettarini, commento secolare a cura di P. Barocchi, I-VI, Firenze 1966-1987, I, pp. 9-30;

 

-       G. Vasari, Proemio [della terza parte delle Vite], in G. Vasari, Le Vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568, testo a cura di R. Bettarini, commento secolare a cura di P. Barocchi, I-VI, Firenze 1966-1987, IV, pp. 3-13.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library; many essays can be downloaded from studium.unict.it website.

Course Planning

 SubjectsText References
1Presentazione del corso; aspetti istituzionali ed epistemologici della disciplina.Longhi 1950; Nezzo-Tomasella 2020
2''Parlarli bisogna'': storia dell'arte e coscienza civileLonghi 1950
3Notizie d'arte nel mondo anticoLonghi 1950; Nezzo-Tomasella 2020
4La storiografia dell’arte prima di VasariLonghi 1950; Nezzo-Tomasella 2020
5Vasari e la nascita della storia dell'arteLonghi 1950; Nezzo-Tomasella 2020
6Gli artisti tra biografia e autobiografiaLonghi 1950; Nezzo-Tomasella 2020
7La trattatistica d'arteLonghi 1950; Nezzo-Tomasella 2020
8La storiografia artistica dei ciceroni e quella dei conoscitoriLonghi 1950; Nezzo-Tomasella 2020
9Roberto Longhi: il corpo a corpo con l'arteLonghi 1950
VERSIONE IN ITALIANO