According to the Dublin
descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:
- knowledge and understanding
in a post-secondary level field of study and knowing the fundamental themes in
one's field of study;
- ability to apply knowledge
and understanding in order to demonstrate a professional approach and possess
adequate skills both to conceive and support arguments and to solve problems in
one's field of study
- learning skills necessary to undertake
subsequent studies with a high degree of autonomy.
The aims of theaching are to close the students to the
heritage studies, by anthropological and landscape perspectives, focusing the theme
about the sustainability of heritages and the local and global processes
(cultural identity)
Fondamenti:
Muovendo dall’analisi teorico-critica dei
concetti di cultura (materiale e
immateriale) e identità (locale), il
corso focalizza l’attenzione sulla “svolta patrimoniale” globale proposta dall’UNESCO e discussa in ambito antropologico (prospettiva discorsiva,
globale, paesaggistica, materiale e immateriale).
Approfondimenti:
In questa parte del corso
l’attenzione sarà focalizzata sullo sviluppo dell’antropologia museale sia come
ambito di riflessione teorica che di pratica museografica, mettendo in
evidenza le prospettive dialogica-collaborativa-riflessiva
proposta da Pietro Clemente, e quella patrimoniale-territorialista dell’ecomuseologia proposta
da Hugues de Varine.
Core
course
Harrison,
R., 2020, Il patrimonio culturale. Un
approccio critico, Pearson, Milano-Torino (excluse Chapter 3)
Deepening
course
Lattanzi,
V., 2021, Musei e antropologia. Storia,
esperienze, prospettive, Carocci, Roma
Palumbo,
B., 2006, "Il vento del Sud-Est.
Regionalismo, neosicilianismo e politiche del patrimonio nella Sicilia di
inizio millennio", Annuario di
Antropologia, Il patrimonio,
pp. 43-90 (articolo disponibile in pdf su Studium),
pp. 49.
One
book to choice
1) Clemente, P., 2021, Tra musei e patrimonio. Prospettive
demoetnoantropologiche nel nuovo millennio, edizioni Museo
Pasqualino, Palermo
2) Ballacchino, K., Bindi, L.,
Broccolini, A., 2020, Ri-tornare. Pratiche
etnografiche tra comunità e patrimoni culturali, Patron editore,
Bologna
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
Association on Copyright).
All
the books listed in the programs can be consulted in the Library.