Music Pedagogy and Didactics of Music

Academic Year 2022/2023 - Teacher: MARIA DE LUCA

Expected Learning Outcomes

The course will provide a set of analyses and theoretical reflections about objects, languages and methods of Music Pedagogy and Didactics of Music.

According to the Dublin descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:

1. knowledge and understanding

Students attending the course will be able to know the model of school Music Education based on the comprehension of music as culture;

2. ability to apply knowledge and understanding
They will be able to express considerations on the relationships of Music Pedagogy with Education Sciences and Musicology;
3. autonomy of judgment
They will develop the ability to read critical objects, by making inter-textual and inter-contextual comparisons;
4. communication skills
They will be able to use the specialized lexicon, proper of the studies in this area;
5. ability to carry out research autonomously
They will be able to earn the basics of Didactics of Music and know how to apply them in school programming.
 

Course Structure

Lectures, listening workshop and worksheets.

Detailed Course Content

The course introduces the student to the basics of Music Pedagogy and Didactics of Music and it consists of two different modules: the first is theoretical and methodological; the second is based on teaching practices.

Textbook Information

Module A - Foundations of Music Pedagogy  (3 ECTS)

Texts:

- C. Cuomo, Dall’ascolto all’esecuzione. Orientamenti per la Pedagogia e la Didattica della musica, Milano, FrancoAngeli, 2018, pp. 205.

- N. Badolato - A. Scalfaro, L’Educazione musicale nella scuola italiana dal’Unità a oggi, «Musica Docta», 3, 2013, pp. 87-99.

- G. La Face, Listening Didactics as a Tool of Inclusion, in Listening across Borders. Musicology in the Global Classroom, ed. by J. A Davis and Christopher Lynch, New York and London, Routledge, 2022, pp. 23-37.

- Indicazioni per il curricolo, on line, at the link: http://www.indicazioninazionali.it/documenti_Indicazioni_nazionali/indicazioni_nazionali_infanzia_primo_ciclo.pdf

 

Module B - The Didactics of Opera (3 ECTS)

Texts:

- G. Pagannone, Il melodramma: saperi, funzioni, dimensioni, in Insegnare il melodramma. Saperi essenziali proposte didattiche, a cura di G. Pagannone, Lecce, PensaMultimedia, 2010, pp.15-55.

- G. Pagannone, Per una didattica del melodramma. Idee e percorsi, «Musica Docta», 1, 2011, pp. 37-42.

- Il melodramma a scuola. Storie, forme, didattica, a cura di N. Badolato e G. La Face, Roma, Studium, 2021, pp. 70 + listening workshop:

 

- W. A. Mozart, Le nozze di Figaro;

- L. van Beethoven, Fidelio;

- G. Rossini, Guillaume Tell;

- V. Bellini, Norma;

- G. Donizetti, Lucia di Lammermoor;

- G. Verdi, Il trovatore;

- G. Verdi, Un ballo in maschera;

- G. Puccini, La bohème.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.

 

Course Planning

 SubjectsText References
1L’Educazione musicale nella scuola italiana dalla metà degli anni ‘50 ai ‘70N. Badolato - A. Scalfaro, L’Educazione musicale nella scuola italiana dal’Unità a oggi, «Musica Docta », III, 2013, pp. 87-99.
2orientamenti per la Pedagogia e la Didattica della musicaCuomo, Dall’ascolto all’esecuzione. Orientamenti per la Pedagogia e la Didattica della musica
3L’Educazione musicale nella scuola italiana dalla metà degli anni ‘50 ai nostri giorniN. Badolato - A. Scalfaro, L’Educazione musicale nella scuola italiana dal’Unità a oggi, «Musica Docta », III, 2013, pp. 87-99.
4Indicazioni per il curricolo"Indicazioni per il curricolo"
5Le funzioni formative della musica Orientamenti per la Pedagogia e la Didattica della musica
6Le funzioni formative della musicaOrientamenti per la Pedagogia e la Didattica della musica
7La didattica del melodramma: oggetti G. Pagannone, a cura di, Insegnare il melodramma. Saperi essenziali proposte didattiche,
8La didattica del melodramma: metodiG. Pagannone, a cura di, Insegnare il melodramma. Saperi essenziali proposte didattiche,
9Educazione musicale e FormazioneG. La Face Bianconi, Il cammino dell'Educazione musicale: vicoli chiusi e strade maestre,
10percorsi didattici N. Badolato e G. La Face, a cura di, Il melodramma a scuola. Storie, forme, didattica
VERSIONE IN ITALIANO