According to the Dublin descriptors,
students, at the end of the course, will demonstrate:
1. knowledge of History of Modern and Contemporary Music
2. knowledge and comprehension of role of the music in the cultural contemporary landscape
3. learning skills necessary
to undertake further study with a high degree of autonomy
Module A - Theory and techniques of film music (3 ECTS)
Texts:
S. Miceli, Musica per film. Storia. Estetica - Analisi, Tipologie,
Milano, Ricordi-Lim, 2009, pp. 37-146, 167-199, 305-368, 607-699
Module B - Music and images in avant-garde cinema of the 1920s and '30s and in filmic writing by Luchino Visconti, Stanley Kubrick, Miloš Forman (3 ECTS) L
Texts:
- G. Seminara, Musica e immagini in Nuova Babilonia tra letteratura e arti figurative,
«Arabeschi», 11, 2018, pp. 67-90
- P. Bertetto, Fritz Lang. Metropolis, Torino, Lindau, 2001, pp. 1-72
- L. Micciché, Visconti e il neorealismo, Venezia, Marsilio, 1998, pp.
75-190
- G. Seminara, Il sonoro nei film di Kubrick e il gioco tra i codici, «Musica/Realtà», 59/2 (1999), pp. 57-73- M. Solomon, Mozart, Milano, Mondadori, 1995, pp. 3-37, 46-56, 211-247, 300-313
- A. Noguero, Il ‘doppio adattamento’ di «Amadeus»: dalla storia al teatro e dal teatro al cinema, «Comunicazioni sociali», 3 (2011), pp. 251-269