Teaching (primary or remote) provided according to the indications by the University of Catania
·
Baldriga, Diritto alla bellezza.
Educazione al patrimonio artistico, sostenibilità e cittadinanza,
Milano, Le Monnier Università, 2017, pagine 176.
·
C. De Seta, Perché insegnare la storia
dell'arte, Donzelli editore, Roma 2008, pagine 126.
·
Baldriga, Estetica della cittadinanza.
Per una nuova educazione civica,
Donzelli editore, Roma 2020, pagine 126.
·
MIC - Direzione generale Musei,
Migliorare il racconto museale.
Approfondimenti per la redazione di didascalie e pannelli,
Roma 2019, http://musei.beniculturali.it/wp-content/uploads/2019/07/Approfondimenti-per-la-redazione-di-didascalie-e-pannelli.pdf , pagine 57.
·
MIC - Direzione generale Musei, Piano Triennale per la Digitalizzazione e l’Innovazione dei Musei,
Roma, pagine 77.
·
Consiglio d’Europa, Convenzione
quadro del Consiglio d’Europa sul valore dell’eredità culturale per la società,
Faro, 2005, pagine 30.
·
ICOM Europe, Declaration of Funchal on
the European Year of Cultural Heritage, 2018, pagine 4.
·
C. Da Milano, E Sciacchitano, LINEE GUIDA PER LA
COMUNICAZIONE NEI MUSEI: SEGNALETICA
INTERNA, DIDASCALIE E PANNELLI, Roma,
2015, http://musei.beniculturali.it/wp-content/uploads/2017/01/Linee-guida-per-la-comunicazione-nei-musei-segnaletica-interna-didascalie-e-pannelli.-Quaderni-della-valorizzazione-NS1.pdf , pagine 102.
·
ICOM Italia, PROFESSIONALITÀ E FUNZIONI
ESSENZIALI DEL MUSEO ALLA LUCE DELLA RIFORMA DEI MUSEI STATALI, 2017, https://www.icom-italia.org/wp-content/uploads/2021/04/2017_Professionalita%CC%80-e-funzioni-essenziali-del-museo.pdf, pagine 28.
·
M. Amaturo, P. Castellani, Catalogare
le opere d’arte, ICCD, Roma 2006, pagine 67.
·
M.V. Marini Clarelli, Che cos’é un
museo, Carocci, Roma, 2021, pagine 134.
·
L. Solima, Le parole del museo. Un
percorso tra management, tecnologie digitali e
sostenibilità, Carocci, Roma 2022, pagine 222.
Knowledge of the events concerning the birth,
development, set-up and plan of the educational services of the two museums
chosen and visited by the student will be the subject of examination.
In addition to consulting the material on the
Studium portal and studying the texts in the program, all students (attending
and non-attending students) are RECOMMENDED to consult the website of ICOM
Italia, the Education for Cultural Heritage working group.
Museums-schools-territory and professionalism
(https://www.icom-italia.org/edificazione-al-patrimonio-culturale-musei-scuole-territorio-e-professionalita/)
to view the documents relating to heritage education cultural.
All students are RECOMMENDED to study with the
aid of a historical atlas (chosen by the student) - which can also be used
during the exam - especially the part relating to the history of collecting.
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
Association on Copyright).
All
the books listed in the programs can be consulted in the Library.