According to the Dublin descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:
1) knowledge and understanding skills such as to reinforce those achieved
in the first cycle; ability to elaborate original ideas, in a research context;
2) ability to apply knowledge and understanding and ability to solve
problems to new or unfamiliar issues, inserted in broader (or
interdisciplinary) contexts connected to one's field of study;
3) ability to integrate knowledge and to formulate judgments on the basis
of information that is not necessarily complete;
4) ability to communicate one's knowledge clearly;
5) ability to carry out
research autonomously.
Part A -
The years after World War II and the establishment of new expressive freedoms
- Maurizio Calvesi, Le due avanguardie: dal Futurismo alla Pop Art,
pp. 205-389
- Hal Foster, Rosalind
Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin
H. Buchloh, David Joselit, edizione
Italiana a cura di E. Grazioli, Arte dal 1900. Modernismo, antimodernismo, postmodernismo,
Zanichelli 2017, pp. 393-590
Part B- The neoavantgarde
- Flavio Fergonzi, Una nuova superficie. Jasper Johns e gli artisti
italiani 1958-1966, Electa, Milano 2020
- Clement
Greenberg, Clement Greenberg. L’avventura del modernismo.
Antologia critica, a cura di
Giuseppe Di Salvatore e Luigi Fassi, Milano 2011, limited to essays:
•
La pittura “di
tipo americano”, pp. 201-216
•
L’America passa
alla guida, 1945-1965, pp. 341-345
•
Pose
avanguardiste: la nuova arte negli anni sessanta, pp. 351-360
- Adachiara Zevi, Peripezie del dopoguerra nell’arte italiana,
Einaudi, Torino 2005, pp. 226-405
- Elisa Francesconi, Per una rappresentazione aniconica del paesaggio
urbano. Piero Dorazio: Rilievi, Cartografie e l’orizzonte visivo de La Fantasia
dell’arte nella vita moderna (1951-1955), in “Studi di Memofonte”,
23/2019, pp. 322-345
- Elisa Francesconi, Tano Festa e Michelangelo: un episodio di fortuna
visiva a Roma negli anni Sessanta, in “Studi di Memofonte”, 9/2012,
pp. 91-120
- Elisa
Francesconi, Tano Festa, La porta rossa
(1962): oggetto o iconografia della superficie?, in “L'UOMO NERO”,
n. 12, Mimesis edizioni, Sesto San Giovanni, 2016, pp. 113-129
Non-attending
students, in addition will have to study:
Roma anni ’60: al di là della
pittura, exhibition catalog, Palazzo
delle Esposizioni, Roma, Carte segrete,
Roma 1990, limited to essays:
•
Maurizio
Calvesi, Cronache e coordinate di
un’avventura, pp. 11-36
•
Giuseppe
Gatt, L’ipotesi gestaltica, pp.
39-41
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
Association on Copyright).
All
the books listed in the programs can be consulted in the Library or Studium.