1. Knowledge and understanding
Knowledge of the
complex relational nature of multimedia texts, such as cinematographic ones,
and of the primary role of sound and music in the network of semiotic,
communicative and cultural relationships generated by these texts.
2. Ability to apply knowledge and understanding
Projection of these complex
relational models on significant examples - in a sound-musical key - of the
history of cinema.
3. Autonomy of judgment
Ability to integrate knowledge and handle complexity,
and formulate judgements on the works of musical theatre
4. Communication skills
Ability to communicate their conclusions, and knowledge
and rationale under pinning these, to specialist and non specialist audiences
clearly and unambiguously
5. Learning skill
Development of learning skills that are necessary to
undertake further study with a high degree of autonomy
Texts:
- S. Miceli, Musica per film,
Milano, LIM-Ricordi, 2010, pp. 631-699 e 607-629 [the study of the chapters is
recommended in the following order: 3-4-5-6-2]; pp. 37-69, 215-226 (Herrmann) e
360-368 (Morricone).*
- M. Chion, L’audiovisione.
Suono e immagine nel cinema, Torino, Lindau, 2001, pp. 1-178
(new edition 2019: pp. 1-264).
- A. Mastropietro, Collection of unpublished texts by the teacher on Suono e musica nel testo filmico, available on Studium after
the beginning of the lessons, 78 pp.*
- P. Valentini, Il suono nel cinema.
Storia, teoria e tecniche, Venezia, Marsilio, 2006, pp. 13-129.
- S. Bassetti, La musica nel cinema di
Kubrick, Torino, Lindau, 2001, pp. 9-38, 81-98 e 115-131.
- U. Fasolato, Dal preludio di Bach alla
“musica del paesaggio”: un percorso nell’intreccio audiovisivo di Solaris,
in Andrej Tarkovskij e la musica, a cura di
R. Calabretto, Lucca, LIM, 2011, pp. 113-137.*
- R. Calabretto, Antonioni e la musica,
Venezia, Marsilio, 2012, pp. 137-162.*
- S. Miceli, Cinéma, la coerenza di Erik
Satie - Le ballet mécanique, o le ragioni del
silenzio, in Id., Musica e cinema nella
cultura del Novecento, Firenze, Sansoni, 2000, pp. 139-167.*
- S. Miceli, Fellini e la musica come
personaggio, in Id., Musica e cinema nella
cultura del Novecento, Firenze, Sansoni, 2000, pp. 405-447.*
- A. Rigolli, Philip Glass, Milano, Auditorium, 2011, pp. 46-57.*
- M. Corbella, Nuove Consonanze. Suono,
corpo e performance in Un tranquillo posto di campagna di Elio Petri, in La musica fra testo,
performance e media, a cura di A. Cecchi, Roma, NeoClassica, 2019,
pp. 275-306.*
Bibliographical items followed by the sign * will be available on
Studium.
To watch the following movies
(with a specific attention to the musical and sound elements) is prescribed:
- S. Leone, C’era una volta in
America (musiche e arrangiamenti di Ennio Morricone)
- P.P. Pasolini, episodio La
ricotta da Rogopag
(musiche di autori vari)
- J.L. Godard, Le mépris/Il
disprezzo, versioni in francese (musiche di G. Delerue) e in
italiano (musiche di P. Piccioni)
- S. Kubrick, 2001: odissea nello
spazio (musiche di autori vari)
- A. Tarkovskij, Soljaris
(musiche da J.S. Bach e di E. Artemjev)
- G. Lucas, Star Wars (musiche di J. Williams)
- F. Fellini, Otto e mezzo (musiche
di Nino Rota)
- G. Reggio, Koyaanisqatsi (musiche
di P. Glass)
- sequenze da I. Bergman, Il Flauto Magico di W.A. Mozart;
W. Allen, Bananas [Il dittatore dello stato libero di
Bananas]; G. Lucas, Star Wars; M. Forman, Amadeus; B. Wilder, Some like it
hot; J. Huston, Asphalt Jungle; T. Young, Dr. No (Agente
007 – Licenza di uccidere); S. Donen-G. Kelly, Singing in the
rain.
- P. Greenaway, I misteri del giardino di Compton House (musiche
di M. Nyman)
- M. Antonioni, Il deserto rosso (musiche di G.
Fusco e V. Gelmetti)
- A. Hitchcock, Vertigo [La donna che visse due volte]
(musiche di B. Herrmann)
- J. Landis, The Blues Brothers
(musiche varie)
- D. Aronofsky, Il cigno nero (musiche da P. I.
Čajkovskij)
- F. Vancini, Bronte, cronaca di un massacro…
(musiche di E. Macchi)
- L. Visconti, Morte a Venezia (musiche di G,
Mahler)
- E. Crialese, Nuovomondo (musiche di A.
Castrignanò e songs cantati da Nina Simone)
- G. Lucas, Star Wars
(musiche di J. Williams)
- E. Petri, Un tranquillo posto di campagna
(musiche di Morricone e del Gruppo d’Improvvisazione Nuova Consonanza)
- R. Clair-E. Satie, Entr’acte (al balletto Rêlache) / F. Léger-G. Auric,
Ballet mécanique
- S. Kubrick, Barry Lyndon
(musiche di autori vari, curate da L. Rosenman)
The
student shall prepare all the first 9 numbered items, plus a choice of other 2
movies from other unnumbered list.
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
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Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
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