AUTHORIAL AND DIGITAL PHILOLOGY

Academic Year 2022/2023 - Teacher: MILENA GIUFFRIDA

Expected Learning Outcomes

According to the Dublin descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:

1) knowledge and understanding skills such as to reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate and / or apply original ideas, in a research context.

2) ability to apply knowledge and understanding and ability to solve problems to new or unfamiliar issues, inserted in broader (or interdisciplinary) contexts connected to one's field of study;

3) ability to integrate knowledge and to formulate judgments on the basis of information that is not necessarily complete;

4) ability to communicate one's knowledge clearly and unambiguously to specialist and non-specialist interlocutors.

5) ability to carry out research autonomously.

Special objectives:

Knowledge of the fundamentals of authorial philology and ecdotal phenomenology, with a focus on works of the Nineteenth and Twentieth centuries.

Knowledge of the theories, methodology and tools of digital philology applied to literary texts.

Ability to extend acquired knowledge and methodology to the philological analysis and interpretation of other texts in modern and contemporary Italian literature.

Ability to identify specific methodological approaches and tools for the analysis of individual texts.

Consolidation of text comprehension and scientific text writing skills.

Course Structure

Lectures

Required Prerequisites

Knowledge of the main authors and texts of Italian literature. Knowledge of the main outlines of the history of the Italian literary language and the basic elements of text linguistics.

Attendance of Lessons

Optional

Detailed Course Content

A Digital author philology: problems of method (2 ECTS)

B Case studies: Benedetto Varchi, Giacomo Leopardi, Luigi Pirandello, Carlo Emilio Gadda (4 ECTS)

Textbook Information

A Digital author philology: problems of method (2 ECTS)

P. Italia-G. Raboni, Che cos’è la filologia d’autore, Roma, Carocci, 2012, pp. 9-115.

M.A. Grignani, Scrittori del secondo Novecento: tra laboratorio d’autore e contesto editoriale, in «Autografo», LXIII 1 (2020), pp. 181-193.

P. Italia, Editing Duemila. Per una filologia dei testi digitali, Roma, Salerno, 2020 (i capitoli: Il lettore Google; Autore, curatore, lettore), pp. 7-40.

M. Zaccarello, Testo, teoria, edizione. Come cambia la filologia nel contesto digitale, in «Ecdotica», 16 (2019), pp. 186-201.

P. Eggert, L’edizione come “cantiere” testuale: conservazione, edizione, restauro, in Teoria e forme del testo digitale, a cura di M. Zaccarello, Roma, Carocci, 2019, pp. 57-70.

P. Shillingsburg, La svolta digitale e lo studio della letteratura nel nuovo contesto, in Teoria e forme del testo digitale, a cura di M. Zaccarello, Roma, Carocci, 2019, pp. 71-84.

B Case studies: Benedetto Varchi, Giacomo Leopardi, Luigi Pirandello, Carlo Emilio Gadda (4 ECTS)

- D. Brancato, «Narrar la sustanzia in poche parole». Cosimo I e Baccio Baldini correttori della "Storia fiorentina" di Benedetto Varchi, in «Giornale italiano di Filologia», 67 (2015), pp. 323-333.

- D. Brancato et alii, VaSto: un’edizione digitale interdisciplinare, in «Magazen», 2 (2021) (https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni/riviste/magazen/2021/1/vasto-unedizione-digitale-interdisciplinare/).

- A. Di Silvestro, Sulla varia lectio dei Canti, in Id., Il «disegno» della poesia. Genesi, correzioni e varianti dei Canti leopardiani, EDES, 2018, pp. 47-74.

- M. Dondero, Il trionfo degli scartafacci. Le edizioni critiche del secondo Novecento, in Leopardi e Milano. Per una storia editoriale di Giacomo Leopardi, a cura di P. Landi, Electa, pp. 77-97.

- Paola Italia, Filologia d'autore digitale, in «Ecdotica», 16 (2019), pp.202-215.

- M. Giuffrida et alii, From print to digital. A web edition of Giacomo Leopardi’s Idilli, in «Digital Scholarship in the Humanities», 36 (2021).

- M. Sabbatino, Nota filologica Nota testuale, in L. Pirandello, L’esclusa, edizione critica a cura di M. Sabbatino, Milano, Mondadori, 2021, pp. 3-44 https://www.pirandellonazionale.it/3d-flip-book/lesclusa_edizione-critica/.

- A. Di Silvestro, Nota al testo, in L. Pirandello, Il turno, edizione critica a cura di A. Di Silvestro, Milano, Mondadori, 2021, pp. 3-27 https://www.pirandellonazionale.it/3d-flip-book/il-turno_edizione-critica/.

- M. Giuffrida et alii, Pirandello Nazionale: per un nuovo modello di edizione digitale, collaborativa e integrata, in pp. 207-215.

- A. Sichera-A. Di Silvestro, «Pirandellonazionale» Una scommessa filologica ed ermeneutica, in «Griseldaonline», 20, 2 (2021), pp. 174-180.

- C.E. Gadda, Eros e Priapo. Versione originale, Milano, Adelphi, 2016, pp. 11-33.

- P. Italia-G. Pinotti, Nota al testo, in Eros e Priapo. Versione originale, Milano, Adelphi, 2016, pp. 371-417.

- P. Italia-G. Pinotti, Edizioni d’autore coatte: il caso di Eros e Priapo (con l’originario primo capitolo, 1944-46), in «Ecdotica», 5 (2008), pp. 7-50.

- M. Giuffrida-P. Italia-G. Pinotti, L’edizione Wiki-Gadda: per una filologia sostenibile, in Edizioni critiche digitali/Digital critical editions. Edizioni a confronto/Comparing editions, a cura di C. Bonsi e P. Italia, Roma, Sapienza Università Editrice, 2016, pp. 105-125.

Choice of anthology pieces made available by the lecturer on Studium (about 100 pages).

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.

Course Planning

 SubjectsText References
1Introduction to the course
2History of Author PhilologyP. Italia-G. Raboni, Che cos’è la filologia d’autore
3Methodology of Author PhilologyP. Italia-G. Raboni, Che cos’è la filologia d’autore; M.A. Grignani, Scrittori del secondo Novecento
4Fundamentals of Digital PhilologyM. Zaccarello, Testo, teoria, edizione. Come cambia la filologia nel contesto digitale
5History of Critical Digital EditionsP. Shillingsburg, La svolta digitale e lo studio della letteratura nel nuovo contesto,
6Methodology of the digital critical editionP. Italia, Editing Duemila. Per una filologia dei testi digitali; P. Eggert, L’edizione come “cantiere” testuale: conservazione, edizione, restauro
7Wiki editionsM. Giuffrida-P. Italia-G. Pinotti, L’edizione Wiki-Gadda: per una filologia sostenibile; Paola Italia, Filologia d'autore digitale; dispense della docente
8 "Storia fiorentina" , by Benedetto VarchiLecturer's handouts; D. Brancato, «Narrar la sustanzia in poche parole».
9"VaSto",  "Storia fiorentina" 's critical digital editionD. Brancato et alii, VaSto: un’edizione digitale interdisciplinare
10"Canti", by LeopardiA. Di Silvestro, Sulla varia lectio dei Canti; M. Dondero, Il trionfo degli scartafacci
11 "Canti" 's digital editionsPaola Italia, Filologia d'autore digitale; M. Giuffrida et alii, From print to digital. A web edition of Giacomo Leopardi’s Idilli
12"L'esclusa", by Luigi PirandelloM. Sabbatino, Nota filologica e Nota testuale, in L. Pirandello, L’esclusa
13"Il turno", by Luigi PirandelloA. Di Silvestro, Nota al testo, in L. Pirandello, Il turno
14"Pirandello Nazionale"M. Giuffrida et alii, Pirandello Nazionale: per un nuovo modello di edizione digitale, collaborativa e integrata; A. Sichera-A. Di Silvestro, «Pirandellonazionale» Una scommessa filologica ed ermeneutica
15"Eros e Priapo", by C.E. GaddaC.E. Gadda, Eros e Priapo. Versione originale; P. Italia-G. Pinotti, Nota al testo, in Eros e Priapo. Versione originale
16Censorship and self-censorship in "Eros e Priapo"P. Italia-G. Pinotti, Edizioni d’autore coatte: il caso di Eros e Priapo; lecturer's handouts
17"Wiki-Gadda"M. Giuffrida-P. Italia-G. Pinotti, L’edizione Wiki-Gadda: per una filologia sostenibile
18In itinere testing

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Written in-progress test.

Final oral examination.

For the assessment of the examination, account will be taken of the candidate's command of the content and skills acquired, linguistic accuracy and lexical propriety, as well as his or her ability to argue.

Examples of frequently asked questions and / or exercises

Author philology and variant criticism

Author variants in history

Postilles and alternative variants

How to make a critical edition

The digital critical edition

Collaborative editions

Publishing and philology

Rewriting, censorship and self-censorship

VERSIONE IN ITALIANO