Modern and Contemporary Italian Literature M - Z
Academic Year 2022/2023 - Teacher: GIUSEPPE PALAZZOLOExpected Learning Outcomes
The course aims to provide the general knowledge of the history of modern and contemporary Italian literature, through the study of the more representative authors and texts. Appropriate tools for comprehension and analysis of complex texts (narrative, poetic and argumentative) will be provided.
They will also be asked to apply this knowledge during class, through a hermeneutic approach that emphasizes comparison, reasoned exposition, interpretive awareness, and independent judgment.
According to the Dublin descriptors, written and oral communication skills will be stimulated through exercises, with the aim of gaining confidence in the transmission of knowledge and mastery of critical tools. The ability to learn complex and articulated content and skills will be emphasized, avoiding forms of argumentative reductionism and restitution strategies marked by simple notionism. At the end of the Course the student who has attended to the majority of classes (attendance is strongly recommended) will be able to analyse complex literary texts and to practice textual analysis, will practice textual analysis (schematic diagram, summary, and so on), and will write short original literary essays.
Course Structure
Frontal Lectures.
Detailed Course Content
The Course is divided into four modules. The study of the authors will be conducted through the analysis of texts that allow a direct comparison with the poetics of each, as well as through knowledge of the main critical contributions for the works under consideration. A specific form of study will be dedicated to Franco Fortini.
Textbook Information
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | Presentazione del programma. Che cos'è la letteratura italiana contemporanea | |
2 | A) Le questioni della modernità | Langella; pagine antologiche di riferimento |
3 | Alessandro Manzoni | I promessi sposi |
4 | Giacomo Leopardi | I Canti |
5 | Giovanni Verga | I Malavoglia |
6 | B) Decadentismo, avanguardie, modernismo | Langella; pagine antologiche di riferimento |
7 | Alle soglie della poesia novecentesca. G. Pascoli e G. D'Annunzio | Langella e pagine antologiche di riferimento |
8 | Le avanguardie. Futurismo, crepuscolari, vociani | Langella e pagine antologiche di riferimento |
9 | Il romanzo modernista: Luigi Pirandello, Italo Svevo | Langella; pagine antologiche di riferimento |
10 | Federigo Tozzi, Alberto Moravia e il romanzo di formazione | Langella; pagine antologiche di riferimento |
11 | Giuseppe Ungaretti | Langella; pagine antologiche di riferimento |
12 | Eugenio Montale | Langella; pagine antologiche di riferimento |
13 | Umberto Saba | Langella; pagine antologiche di riferimento |
14 | Carlo Emilio Gadda | Langella; pagine antologiche di riferimento |
15 | L'ermetismo e Salvatore Quasimodo | Langella; pagine antologiche di riferimento |
16 | C) Il tempo dell'impegno e il Postmoderno | Langella; pagine antologiche di riferimento |
17 | Cesare Pavese, Elio Vittorini | Langella; pagine antologiche di riferimento |
18 | La letteratura del Neorealismo: Beppe Fenoglio | Langella; pagine antologiche di riferimento |
19 | Primo Levi | Langella; pagine antologiche di riferimento |
20 | Elsa Morante | Langella; pagine antologiche di riferimento |
21 | Pier Paolo Pasolini | Langella; pagine antologiche di riferimento |
22 | Vittorio Sereni | Langella; pagine antologiche di riferimento |
23 | Mario Luzi | Langella; pagine antologiche di riferimento |
24 | Giorgio Caproni | Langella; pagine antologiche di riferimento |
25 | Andrea Zanzotto, Attilio Bertolucci | Langella; pagine antologiche di riferimento |
26 | Edoardo Sanguineti | Langella; pagine antologiche di riferimento |
27 | Leonardo Sciascia, Gesualdo Bufalino | Langella; pagine antologiche di riferimento |
28 | Italo Calvino e Umberto Eco | Langella; pagine antologiche di riferimento |
29 | D) Fortini critico e poeta | Testi del modulo D |