Modern and Contemporary Italian Literature M - Z

Academic Year 2023/2024 - Teacher: GIUSEPPE PALAZZOLO

Expected Learning Outcomes

The course aims to provide the general knowledge of the history of modern and contemporary Italian literature, through the study of the more representative authors and texts. Appropriate tools for comprehension and analysis of complex texts (narrative, poetic and argumentative) will be provided.

They will also be asked to apply this knowledge during class, through a hermeneutic approach that emphasizes comparison, reasoned exposition, interpretive awareness, and independent judgment.

According to the Dublin descriptors, written and oral communication skills will be stimulated through exercises, with the aim of gaining confidence in the transmission of knowledge and mastery of critical tools. The ability to learn complex and articulated content and skills will be emphasized, avoiding forms of argumentative reductionism and restitution strategies marked by simple notionism. At the end of the Course the student who has attended to the majority of classes (attendance is strongly recommended) will be able to analyse complex literary texts and to practice textual analysis, will practice textual analysis (schematic diagram, summary, and so on), and will write short original literary essays.

Course Structure

Lectures

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory

Detailed Course Content

The Course is divided into four modules. The study of the authors will be conducted through the analysis of texts that allow a direct comparison with the poetics of each, as well as through knowledge of the main critical contributions for the works under consideration. A specific form of study will be dedicated to Manzoni and his critical fortune in the twentieth century.

Textbook Information

Textbook:

G. Langella, La modernità letteraria. Manuale di letteratura italiana moderna e contemporanea, Pearson 2021, pp. 615 (reference manual for modules A, B, C).

 

A) Le questioni della modernità (3 ECTS)

Alessandro Manzoni, Giacomo Leopardi, Giovanni Verga.

Texts:

A. Manzoni, I promessi sposi, edizione a scelta (recommended editions: Nigro, Milano, Mondadori, 2006; De Cristofaro, Milano, Bur, 2014).

G. Leopardi, I Canti, edizione a scelta (a selection of ten poems).

G. Verga, I Malavoglia, edition of your choise.

 

B) Decadentismo, avanguardie, modernismo (3 ECTS)

Giovanni Pascoli, Gabriele d’Annunzio, Luigi Pirandello, Guido Gozzano, Umberto Saba, Camillo Sbarbaro, Clemente Rebora, Dino Campana, Italo Svevo, Federigo Tozzi, Carlo Emilio Gadda, Alberto Moravia, Giuseppe Ungaretti, Eugenio Montale.

Texts:

the study will be complemented by an anthology of texts that will be provided in class and made available on Studium. The student will choose one novel from the following:

I. Svevo, Una vita; Id., Senilità; Id., La coscienza di Zeno.

L. Pirandello, Il fu Mattia Pascal; Id., I vecchi e i giovani; Id., Quaderni di Serafino Gubbio operatore.

F. Tozzi, Con gli occhi chiusi; Id., Tre croci.

A. Moravia, Gli indifferenti.

E. Vittorini, Conversazione in Sicilia.

 

C) Il tempo dell’impegno e il Postmoderno (2 ECTS)

Cesare Pavese, Elio Vittorini, Italo Calvino, Primo Levi, Elsa Morante, Pier Paolo Pasolini, Vittorio Sereni, Giorgio Caproni, Mario Luzi, Leonardo Sciascia, Gesualdo Bufalino, Umberto Eco.

Texts:

the study will be complemented by an anthology of texts that will be provided in class and made available on Studium. The student will choose one novel from the following:

P. Levi, Se questo è un uomo; Id., Il sistema periodico; Id., I sommersi e i salvati.

C. Pavese, La casa in collina; Id., Dialoghi con Leucò; Id., La luna e i falò.

I. Calvino, Il sentiero dei nidi di ragno; Id., I nostri antenati; Id., Palomar.

P.P. Pasolini, Ragazzi di vita; Id., Una vita violenta.

C.E. Gadda, La cognizione del dolore; Id., Quer pasticciaccio brutto de via Merulana.

N. Ginzburg, Lessico famigliare; Ead., La famiglia Manzoni.

L. Sciascia, Il Consiglio d’Egitto; Id., Todo Modo; Id., Il contesto.

B. Fenoglio, Il partigiano Johnny; Id., Una questione privata.

E. Morante, L’isola di Arturo; Ead., La storia.

V. Consolo, Il sorriso dell’ignoto marinaio; Id., Retablo.

U. Eco, Il nome della rosa; Id., Il pendolo di Foucault.

G. Bufalino, Diceria dell’untore; Id., Le menzogne della notte.

 

D) Manzoni nel Novecento (1 ECTS)

Texts:

G. Palazzolo, Il nostro più grande romanzo del ’900. Scrittori sulle tracce di Alessandro Manzoni, in «Sinestesie» XVII (2019), 3, pp. 351-361.

F. Fortini, Storia e antistoria nell’opera di Alessandro Manzoni, in Id., Saggi ed epigrammi, a cura e con un saggio introduttivo di L. Lenzini, Mondadori, Milano 2003, pp. 1460-1480.

I. Calvino, I Promessi Sposi: il romanzo dei rapporti di forza (1973), in Id., Saggi 1945-1985, a cura di M. Barenghi, Mondadori, Milano 1995, pp. 328-341.

L. Sciascia, Goethe e Manzoni, Storia della Colonna infame, in Cruciverba, poi in Id., Opere. 1971-1983, a cura di C. Ambroise, Bompiani, Milano 2004, pp. 1057-1079.

G. Bufalino, I conti col Manzoni, in Id., Saldi d’autunno (1990), ora in Opere. 1989-1996, a cura e con introduzione di F. Caputo, Bompiani, Milano 2007, pp. 732-735.

U. Eco, Indugiare nel bosco, in Sei passeggiate nei boschi narrativi (Harvard University, Norton Lectures, 1992-1993), Bompiani, Milano 1994, pp. 61-90; Semiosi naturale e parola nei Promessi sposi, ora in Id., Dall’albero al labirinto. Studi storici sul segno e l’interpretazione, Bompiani, Milano 2007, pp. 445-461.

P. Levi, La zona grigia, in I sommersi e i salvati, in Id., Opere, II, a cura di M. Belpoliti, Einaudi, Torino 1997, pp. 1017-1044; P. Levi, Il pugno di Renzo (1980), in Id., L’altrui mestiere, in Opere, II, pp. 699-703.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.
VERSIONE IN ITALIANO