The
following will be taken into consideration: the history of collecting, the
communicative circuit, museum teaching aimed at an audience of children, of
people with difficulties (disabled, people on the margins of the
economic/socio-cultural fabric). Part of the syllabus will centre on topics of
a legal (management, legal status) and organizational nature with regard to
museum structures, and on the relationship between museography/museology,
illustrated by means of some case studies.
The
subjects will be studied using the illustration of several case studies
compared in the classroom.
All
students (including those who do not attend the course) are expected to visit
at least two museums of their choice.
The
course is divided in three sections:
A) Introduction to the subject: definition and evolution
of the concept of museums, disciplinary nature and purpose of museology,
cultural and methodological implications. Collectionism, the private museum and
the public museum, legislation (relations, competences, tasks of the museum
institution in Italy and abroad), management, standards and assessment,
relations with visitors, the exposition (4 CFU).
B) Narration at museum as cultural heritage education (1
CFU).
C) Museums in a Digital World (1 CFU).
MODULE A
M.
T. Fiorio, Il museo nella storia. Dallo studiolo alla raccolta
pubblica, Pearson, Milano-Torino 2018, pp. 1-245.
- M. V. Marini
Clarelli, Il museo nel mondo contemporaneo. La teoria
e la prassi, Carocci, Roma 2021, pp. 17-218.
MODULE B
- S. Bodo-S. Mascheroni- M. G.
Panigada, Un patrimonio di storie: perché e per chi ?,
in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un
patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza
culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 21-22;
- S.
Mascheroni, Il museo narrativo: un laboratorio di vita,
in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un
patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza
culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 25-32;
- S. Bodo, Il narratore al museo, “persona di consiglio per chi ascolta”,
in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un
patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza
culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 33-49;
- M. G.
Panigada, Esperimenti narrativi in un museo, in S.
Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un
patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza
culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 65-69;
- E. Daffra-
P. Strada, Il museo, la città dove (anche) si scambiano le
memorie, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la
cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 93-105;
- V.
Lattanzi- R. A. Di Lella, “Al museo con. Patrimoni
narrati per musei accoglienti”, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G.
Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie.
La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale,
Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 139-151;
-P. Rampoldi,
“Tutti al museo”, una proposta per il
coinvolgimento attivo dei visitatori, in S. Bodo-S. Mascheroni- M.
G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie.
La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale,
Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 159-167;
- E.
Falchetti, Le storie dal museo al visitatore e rtorno: il
Progetto Dyamond e lo storytelling digitale, in S. Bodo-S.
Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie.
La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale,
Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 179-189;
- M. Morelli,
“Il mio Iran”: un progetto educativo sperimentale
su un patrimonio culturale non storicizzato, in S. Bodo-S.
Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie.
La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale,
Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 199-205.
MODULE C
- N.
Mandarano, Musei e media digitali, Carocci, Roma
2019, pp. 7-118.
Knowledge of the events concerning the setting up, development and
staging of the two museums (chosen by students) will be discussed during the
exam.
For the students, as well as consultation of the Studium platform (on
the University of Catania’s website) and the study of the texts in the course
description, it is important to consult the ICOM Italia website
(www.icom-italia.org) and to study (in the «documenti» section of the same
site) the documents relating the to the national charter of museum professions,
to the professional training and refresher courses for museum personnel, and to
museum and cultural heritage volunteers.
The students are also required to study with the aid of a historical atlas
(to be chosen by the student), especially the parts relating to the legislation
and history of collectionism.
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals,
only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana
per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association
on Copyright).
All
the books listed in the programs can be consulted in the Library.