HISTORY OF MODERN ART - ADVANCED COURSE

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Valter PINTO

Expected Learning Outcomes

Deepen the knowledge of art history; read the artefacts in their specific language and in relation to: the history of their author; the places to which they are designed; the expectations of the patron; the influences of technique and iconographic traditions; the meanings represented. Therefore the artwork studied in its specific language, in the middle of a precise cultural and historical context and at the same time a tool for understanding this context.

According to the Dublin descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:

1) knowledge and understanding skills such as to reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate and / or apply original ideas, in a research context.

2) ability to apply knowledge and understanding and ability to solve problems to new or unfamiliar issues, inserted in broader (or interdisciplinary) contexts connected to one's field of study;

3) ability to integrate knowledge and to formulate judgments on the basis of information that is not necessarily complete;

4) ability to communicate one's knowledge clearly and unambiguously to specialist and non-specialist interlocutors.

5) ability to carry out research autonomously.

Course Structure

Lectures in the classroom and at museums.

Required Prerequisites

Knowledge of the basic outlines of art history from the Renaissance to the Baroque: 1450-1750 is required (consulting a textbook of your choice from: P. De Vecchi - E. Cerchiari, Arte nel tempo, Milan, Bompiani, 1992 [and later reprints], vol. II or S. Settis - T. Montanari, Arte. A natural and civil history, Milan, Mondadori, 2019, vols. III-IV).

Detailed Course Content

The analysis of some particular cases will give rise to a recognition of the main problems of the work of the art historian and will be aimed at indicating possible methods of analysis of forms and connoisseurship.

Textbook Information

-->

Methods, connoisseur, fakes

 

-    F. Bologna, I metodi di studio dell’arte italiana e il problema metodologico oggi, in Storia dell’arte italiana. 1. Materiali e problemi. 1. Questioni e metodi, Torino, Einaudi, 1979, pp. 163‑282;

-    G. Previtali, Attribuzione, in Arte 2, a cura di G. Previtali, (“Enciclopedia Feltrinelli Fischer”, 23), 2 voll., Milano, Feltrinelli, 1971, I, pp. 56-60;

-    G. Romano, Una lezione per aspiranti storici dell’arte, in L’intelligenza della passione. Scritti per Andrea Emiliani, a cura di M. Scolaro e F.P. Di Teodoro, Bologna, Minerva Editrice, 2001, pp. 489-496;

-    M. Ferretti, Falsi e tradizione artistica, in Storia dell’arte italiana 3. Situazioni, momenti, indagini. 10. Conservazione falso e restauro, Torino, Einaudi, 1981, vol. 10, pp. 118-195.

 

Three cases studies: Caravaggio, Luca Giordano, El Greco

 

Caravaggio

-    F. Bologna, Merisi Michelangelo, in Dizionario Biografico degli Italiani, Treccani, vol. 73, 2009;

-    G. Berra, Il Caravaggio da Milano a Roma: problemi e ipotesi, in Il giovane Caravaggio: “sine ira et studio”, a cura di A. Zuccari, Roma, De Luca, 2018, pp. 30-45;

-    R. Gandolfi, La biografia di Michelangelo da Caravaggio nelle "Vite" di Gaspare Celio, «Storia dell’arte», Nuova serie 1/2 (2019), pp. 136-151;

-    M.C. Terzaghi, Caravaggio a Roma: note per un percorso, in Caravaggio a Parigi. Novità e riflessioni sugli anni romani, a cura di F. Cappelletti, M.C. Terzaghi, P. Curie, Roma Napoli, Paparo, 2021, pp. 9-25;

-    M.C. Terzaghi, Caravaggio a Napoli: un percorso, in Caravaggio Napoli, catalogo della mostra a cura di M.C. Terzaghi, Milano, Electa, 2019, pp. 30-50;

-    G. Barbera, D. Spagnolo, Dal Seppellimento di santa Lucia alle Storie della passione: note sul soggiorno del Caravaggio a Siracusa e a Messina, in Caravaggio l’ultimo tempo 1606-1610, catalogo della mostra, pp. 80-87; schede n. 10, 11, 12, 27, 28, ivi, pp. 122-129 e 168-170;

-    M.C. Terzaghi, Roberto Longhi e Caravaggio: dalla copia all’originale, in Il mestiere del conoscitore. Roberto Longhi, atti del seminario di studi (Bologna, Fondazione Zeri, 24-26 settembre 2015), a cura di A.M. Ambrosini Massari, A. Bacchi, D. Benati, A. Galli, Bologna, Fondazione Federico Zeri, 2017, pp. 319-343.

 

Luca Giordano

-    B. De Dominici, La vita del cavalier D. Luca Giordano pittore e de’ suoi discepoli, introduzione e note di V. Pinto, in B. De Dominici, Vite de’ pittori scultori ed architetti napoletani, a cura di F. Sricchia Santoro e A. Zezza, Napoli, Paparo, 2008, vol. III, pp. 746-866;

-    G. Scavizzi e G De Vito, Luca Giordano giovane. 1650 – 1664, Napoli, Arte’m, 2012 (pp. 154 ca.);

-    V. Pinto, Le molte mani di Luca Giordano: a proposito di una rotella del Museo di Dresda, in Ricerche sull’arte a Napoli in età moderna. Saggi e documenti 2017-2018, Napoli, Arte’m, 2018, pp. 141-151.

 

El Greco

-    E.M. Dal Pozzolo, La giovinezza perduta di El Greco: breve storia di una ricerca labirintica, Verona, QuiEdit, 2015 (pp. 232 ca.);

-    A. Donati, Il Greco a Roma, 1570-1575 circa, in El Greco in Italia: metamorfosi di un genio. Saggi, a cura di L. Puppi, catalogo della mostra (Treviso, Casa dei Carraresi, 24 ottobre 2015 – 10 aprile 2016), Milano, Skira, 2015, pp. 109-134;

-    L. Ruiz Gómez, Domenico Greco y la piccola pittura, «Arbor», 191, 2015, n. 776, disponibile all’indirizzo http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2015.776n6008 visitato il 1 giugno 2019, (pp. 15 ca.)

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library; many essays can be downloaded from studium.unict.it website.
VERSIONE IN ITALIANO