DIGITAL TEXT READING AND WRITING MODELS

Academic Year 2023/2024 - Teacher: LIBORIO PIETRO BARBARINO

Expected Learning Outcomes

Students at the end of the course should achieve:

1) Knowledge and understanding: to know the changes that have taken place in reading and writing (also from a diachronic perspective), and therefore to understand the dynamics between text, author and reader in the digital age. 

2) Applying knowledge and understanding: finding lexically and semantically relevant elements to understand, analyze and rewrite/re-mediate different textual typologies. 

3) Making judgments: critically interpreting texts based on the data collected. 

4) Communication skills: to be able to communicate the results of research and the methodological choices, highlighting the crucial aspects, using resources of the various textual genres, both in writing and in oral form. 

5) Learning skills: encouraging the development of one's own strategies and models for reading, understanding, analyzing and writing texts. 

Course Structure

Lectures, exercises and laboratory activities.

Attendance of Lessons

Compulsory attendance.

Detailed Course Content

B. The text as a multiverse (2 ECTS). Cesare Pavese, a case-study: the author and his reception; beyond the author: seventy years after his death and digital afterlife; the text: a concordance reading.

C. Reading to write (1 ECTS). Tips for writing: lightness, speed, accuracy, visibility, multiplicity, beginning and conclusion. 

D. Writing to be read (2 ECTS).  Actors and scenarios: texts and hypertexts, production, mediation and reading.  Technologies: writers and machines. Techniques: short writing, effective writing, examples. 

Textbook Information

B. Texts:

– C. Pavese, Le poesie, a cura di M. Masoero, Torino, Einaudi, 2020, pp. III-LXVIII (Introduction by T. Scarpa, Introductory note by M. Guglielminetti).

– C. Pavese, Poesie, a cura di G. Bàrberi Squarotti, Milano, BUR, 2021, pp. 3-41 (Preface by F. Arminio, Introduction by G. Bàrberi Squarotti).

– A. Sichera, La lecture concordantielle. Fenomenologia ed ermeneutica, in Ermeneutiche. Punti di vista sul confine, Euno edizioni, 2017/2019, pp. 89-103.

– A. Sichera, Pavese. Libri sacri, misteri, riscritture, Firenze, Olschki, 2015, pp. 37-71 (Pavese concordato. Storia per lemmi della poesia pavesiana).

– F. Stella, Testi letterari e analisi digitale, Roma, Carocci, 2018 (Il nuovo concetto di testo, L’analisi testuale e la critica letteraria), pp. 19-28, 55-80.

– Texts from Lavorare stanca, Verrà la morte, Dialoghi con Leucò, Il mestiere di vivere, le Lettere will be discussed during the course and provided to students through the platform Studium. They will not exceed 100 pp.

 

C.  Text:

– I. Calvino, Lezioni americane. Sei proposte per il prossimo millennio, Milano, Mondadori, 1993, pp. about 150 (other suggested editions: I. Calvino, Lezioni americane in Id., Saggi 1945-1985, «I Meridiani», vol. I, Mondadori, Milano 1995, pp. 629-753).

 

D.

Theory:

–  J.D. Bolter, Lo spazio dello scrivere. Computer, ipertesto e la ri-mediazione della stampa, Milano, Vita e Pensiero, 2002, pp. 9-42 (La scrittura nella tarda maturità della stampa, La scrittura come tecnologia).

– M. Palermo, Italiano scritto 2.0. Testi e ipertesti, Roma, Carocci, 2017, pp. 11-97 (Premessa, Breve storia delle tecnologie della parola, Il testo, i testi, I testi nella rete: verso una destrutturazione?).

– La letteratura oggi. Romanzo, editoria, transmedialità, a cura di G. Benvenuti, Torino, Einaudi, 2023, pp. 3-72 (La letteratura nel sistema mediale contemporaneo: Lo spazio mediale, Crisi della critica e nuovi mediatori globali, Costruire mondi attraverso i media).

– E. Carbé, Digitale d’autore. Macchine, archivi, letterature, Firenze-Siena,  Firenze University Press – Siena University Press,  2023, pp. 13-23 e pp. 43-49 (from La letteratura vista dal computer: Scrittori e macchine, «Dissigilla i files, selezionali, annientali»: sull’archivio di Franco Fortini») [media.fupress.com/files/pdf/24/13065/36738].

Pratiche:

Teoria e storia dell’aforisma, Milano, Mondadori, 2004, pp. 131-166 (Giano bifronte. Teoria e forme dell'aforisma italiano contemporaneo, Autoritratto di un aforista, L'aforisma, gli intellettuali e i poeti, Note sull'aforisma. Statuto aletico e poetico del detto breve).

 

Practises:

Teoria e storia dell’aforisma, Milano, Mondadori, 2004, pp. 131-166 (Giano bifronte. Teoria e forme dell'aforisma italiano contemporaneo, Autoritratto di un aforista, L'aforisma, gli intellettuali e i poeti, Note sull'aforisma. Statuto aletico e poetico del detto breve).

During the course, students will also work on short texts of different types (journalistic, non-fiction, popular, from journals, podcasts, social media), not exceeding 50 pp., which will be provided through the platform Studium.

 

Consultation:

– B. Mortara Garavelli, Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche, Roma-Bari,  Laterza,  2010.

– G. Verga, Novelle rusticane.

– G. Verga, Vita dei campi.

These two volumes, in suggested editions, will be subject matter of the final text of the writing workshop.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.

VERSIONE IN ITALIANO