Letteratura ispano-americana comparata / Litertura hispanoamericana comparada

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Domenico Antonio CUSATO

Expected Learning Outcomes

The course is aimed at providing a deep knowledge of important authors of the Latin American Literature; it also aims at consolidating interpretative and critical skills in studying the literary texts, through the thematic and narratological analysis.

Course Structure

Lectures and seminars.

Detailed Course Content

Through a selection of literary works and critical essays, the course includes the study of significant authors of the Spanish-American literature of the XXth century and of the literary procedures they use. Particular attention will be paid to Laura Esquivel and Wendy Guerra.

Textbook Information

a) Classics:

The student is required to read 5 (five) texts, belonging to DIFFERENT AUTHORS, among those listed below, using any edition (including the digital one):

  • Reinaldo Arenas, Prima che sia notte, Milano, Guanda.
  • Miguel Ángel Asturias, Il signor Presidente, Milano, Feltrinelli.
  • Mariano Azuela, Quelli di sotto, Roma, Edizioni Sur.
  • Roberto Bolaño, Stella distante, Milano, Adelphi.
  • Jorge Luis Borges, Finzioni, Milano, Adelphi (oppure Milano, Mondadori).
  • Alejo Carpentier, L’arpa e l’ombra, Palermo, Sellerio.
  • Julio Cortázar, Bestiario, Torino, Einaudi.
  • José Donoso, L’osceno uccello della notte, Milano, Bompiani.
  • Carlos Fuentes, Il gringo vecchio, Milano, Il Saggiatore.
  • Gabriel García Márquez, Cent’anni di solitudine, Milano, Mondadori.
  • Eduardo González Viaña, Santa Barbara naviga verso Miami, Salem-Lima-New York, Axiara, 2016.
  • Dante Liano, Il mistero di San Andrés, Milano, Sperling & Kupfer.
  • Leonardo Padura Fuentes, La nebbia del passato, Milano, Marco Tropea Editore.
  • Manuel Puig, Il bacio della donna ragno, Roma, Edizioni Sur.
  • Horacio Quiroga, Racconti d’amore di follia e di morte, Messina, Lippolis.
  • Juan Rulfo, La pianura in fiamme, Torino, Einaudi.
  • Ernesto Sábato, Il tunnel, Torino, Einaudi (oppure Milano, Feltrinelli).
  • Luis Sepúlveda, Il vecchio che leggeva romanzi d’amore, Milano, Guanda.
  • Zoé Valdés, Café nostalgia, Milano, Frassinelli.
  • Mario Vargas Llosa, La città e i cani, Torino, Einaudi.

b) Analysis:

The construction of female identity in two Spanish-American writers

  • Laura Esquivel, A Lupita piaceva stirare, Milano, Garzanti, 2015.
  • Wendy Guerra, Tutti se ne vanno, Firenze, Le Lettere, 2007.

Critical texts:

  • Critical texts will be available online before the end of the lessons.

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.

Course Planning

 SubjectsText References
1Introduzione alla storia della letteratura ispano-americanaGiuseppe Bellini, Storia della letteratura ispano-americana, Milano, LED, 1998 (o ed. successive)
2L'identità femminile in MessicoLaura Esquivel, A lupita piaceva stirare, Milano, Garzanti, 2015.
3L'identità femminile a CubaWendy Guerra, Tutti se ne vanno, Firenze, Le Lettere, 2007.
VERSIONE IN ITALIANO