Romance Philology

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Mario PAGANO

Expected Learning Outcomes

According to the Dublin descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:

1) knowledge and understanding skills such as to reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate and / or apply original ideas, in a research context.

2) ability to apply knowledge and understanding and ability to solve problems to new or unfamiliar issues, inserted in broader (or interdisciplinary) contexts connected to one's field of study;

3) ability to integrate knowledge and to formulate judgments on the basis of information that is not necessarily complete;

4) ability to communicate one's knowledge clearly and unambiguously to specialist and non-specialist interlocutors.

5) ability to carry out research autonomously.

Special objectives:

Knowledge of methods of critical edition.

Study of the Italian lyrics of the XIIIth Century: textual problems, versification, relations with French and Provencal literatures.

Study of the Italo-Romance vernaculars, with particular attention to the Sicilian vernacular.

Moreover, the course aims to show how digital tools (Corpora) are important for interpretation of texts and lexicographical studies.

Course Structure

Lectures.

Required Prerequisites

Basic knowledge of Medieval Italian literature; basic knowledge of Romance, Italian and general linguistics.

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory.

Detailed Course Content

A Problems and methods of textual criticism (2 ECTS).

B Romance and Italian lyrics (3 ECTS).

C Study of the Italo-Romance vernaculars, with particular attention to the Sicilian vernacular (3 ECTS).

 

D Lexicography and corpora of Romance Medieval languages (1 ECTS).

Textbook Information

A (2 ECTS)

Lino Leonardi, Filologia romanza. 1. Critica del testo, Le Monnier Università, Milano 2022, pp. 208.

 

B (3 ECTS)

I poeti della Scuola siciliana, Edizione promossa dal Centro di studi filologici e linguistici siciliani, Milano, Mondadori, 2008.

Vol. I. Giacomo da Lentini, pp.  IX-CLVII; pp. 5-38.

vol. II. Poeti della corte di Federico II, pp. X-CCX; pp. 325-365; pp. 515-556.

vol. III, I poeti Siculo-Toscani, pp. IX-CLXXXIV; pp. 27-36.

P. Beltrami, La metrica italiana, Il Mulino, Bologna 2011, pp. 1-80; 161-220; 241-263; 268-291.

 

C (3 ECTS)

A. Vàrvaro, Profilo di storia linguistica della Sicilia, Centro di studi filologici e linguistici siciliani», Palermo 2020, pp. 84.

A. Vàrvaro, Calabria meridionale e Sicilia, in Lexikon der romanistischen Lin­guistik, vol. II/2, a cura di G. Holtus / M. Metzeltin / C. Schmitt, Tübingen, Nie­meyer, 1995, pp. 228-238 (available on Studium: http://studium.unict.it).

Lingue e culture in Sicilia, a cura di G. Ruffino, Centro di studi filologici e linguistici siciliani, Palermo, 2013, vol. II, pp. 776-824 riguardanti il Medioevo, a cura di M. Spampinato; M. Pagano; P. Musso (available on Studium: http://studium.unict.it).

M. Pagano, È davvero esistito il siciliano tre-quattrocentesco?, in «Siculorum Gymnasium», 56, 2003, pp. 161-177 (available on Studium: http://studium.unict.it).

M. Pagano, La Vita in siciliano dei Beati Cosma e Damiano tradotta da un volgarizzamento catalano della Legenda aurea, in «Bollettino del Centro di studi filologici e linguistici siciliani» 20, 2004, pp. 17-45 (available on Studium: http://studium.unict.it).

 

D (1 ECTS)

Tavola rotonda: A che servono i Databases? Esperienze di informatica per la filologia romanza, in «Le Forme e la storia», 2013, pp. 199-273 (available on Studium: http://studium.unict.it).

M. Pagano-S. Arcidiacono, Corpus Artesia (Archivio testuale del Siciliano Antico), in Actes del 26é Congrés de Lingüística i Filologia Romàniques (València, 6-11 de setembre de 2010), vol. 8, de Gruyter, Berlin, pp. 253-262 (available on Studium: http://studium.unict.it).

 

M. Pagano, Il Vocabolario del Siciliano Medievale (VSM) e il TLIO, in Italiano antico, italiano plurale. Testi e lessico del Medioevo nel mondo digitale, Atti del Convegno internazionale in occasione delle 40.000 voci del TLIO (Firenze, 13-14 settembre 2018), a cura di Lino Leonardi e Paolo Squillacioti, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2019, pp. 189-202 (available on Studium: http://studium.unict.it).

VERSIONE IN ITALIANO