Module A - Arcipelago
cinema (4 ECTS)
Text:
- G. Carluccio, L. Malavasi, F. Villa (eds), Il cinema. Percorsi storici e questioni teoriche, Roma,
Carocci, 2022 (about 400 pp.)
Module B A «lexicon of images»: a journey through Agnès Varda's cinema (2 ECTS)
Texts:
- L. Malavasi, A. Masecchia (eds), Pianeta Varda, Pisa, ETS, 2022,
- S. Rimini, Combattere
per un’immagine. Performatività e straniamento in Une minute pour
un’image di Agnès Varda,
«Arabeschi», VIII, 16, luglio-dicembre 2020, http://www.arabeschi.it/combattere-per-unimmagine-performativit--e-straniamento-in-une-minute-pour-une-image-di-agns-varda/
Video analysis:
Daguerréotypes, di A. Varda
(1975)
Un minute pour un’image, di A. Varda (1983)
Varda par Agnès, di A. Varda
(2019)
To pass the exam students must choose at least five films from those indicated in this list (it is also possible to choose other films to be agreed with the teacher):
Lumière! (cofanetto Cineteca di Bologna)
Voyage dans la lune (G. Méliès, 1902)
Intolerance (D.W. Griffith, 1916)
Il gabinetto del dottor Caligari (R.
Wiene, 1920)
Nanook
l'esquimese (R. Flaherty, 1922)
Nosferatu (F.W.
Murnau, 1922)
Greed (E.
von Stroheim, 1925)
La corazzata Potëmkin (S.
Ejzenstejn, 1925)
Un chien andalou (L. Buñuel, 1929)
Tempi moderni (C. Chaplin, 1936)
Susanna (H. Hawks, 1938)
Alba tragica
(M. Carné, 1939)
Ninotchka
(E. Lubitsch, 1939)
La regola del gioco (J.
Renoir, 1939)
Ombre rosse
(J. Ford, 1939)
Quarto potere (O.
Welles, 1941)
Paisà (R.
Rossellini, 1946)
Ladri di biciclette
(V. De Sica, 1948)
Nodo alla gola (A.
Hitchcock, 1948)
Riso Amaro
(G. De Santis, 1949)
Il posto delle fragole
(I. Bergman, 1957)
Diario di un curato di campagna
(R: Bresson, 1961)
Un dollaro d'onore (H.
Hawks, 1959)
I quattrocento colpi
(F. Truffaut, 1959)
Hiroshima mon amour (A. Resnais, 1959)
Fino all'ultimo respiro (J.L.
Godard, 1960)
La dolce vita (F.
Fellini, 1960)
Rocco e i suoi fratelli (L. Visconti, 1960)
Mamma
Roma (P.P. Pasolini,
1962)
Il sorpasso (D. Risi, 1962)
Lolita
(S. Kubrick, 1962)
Le mani sulla città
(F. Rosi, 1963)
Il servo (J.
Losey, 1963)
Deserto rosso (M. Antonioni, 1964)
Io la conoscevo bene (A.
Pietrangeli, 1965)
Il buono, il brutto e il cattivo (S.
Leone, 1966)
Bella di giorno
(L. Buñuel, 1967)
Il laureato (M.
Nichols, 1967)
Il conformista
(B. Bertolucci, 1970)
Indagine su un cittadino al di
sopra di ogni sospetto (E. Petri,
1970)
Nashville (R. Altman, 1975)
Lo squalo (S.
Spielberg, 1975)
Taxi Driver (M.
Scorsese, 1976)
Io ed Annie (W. Allen, 1977)
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
Association on Copyright).
All the books listed in the programs can be consulted in the Library.