Comparative Literature A - L

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Attilio SCUDERI

Expected Learning Outcomes

The Course aims to transfer to new students – as more clearly as possible - the main Concepts of Literary Debate, through different and culturally basic samples of Literary Criticism and Literary Texts. The whole Course is a reading and writing Lab; the Students will work individually and in group. At the end of any Part of the Course the student who has attended the majority of classes (attendance is required), will be able to analyze complex literary texts, will practice textual analysis (schematic diagram, summary, and so on), and will write short original literary essays.

Course Structure

The whole Course is a reading and writing Lab; it is divided in three modules in order to help the freshmen. Students will work either individually and in group.

Required Prerequisites

Good Knowledge of Italian Language (spoken and written), and a sincere interest toward artistic and narrative expression

Attendance of Lessons

Face-to-face Lessons

Detailed Course Content

The Course is divided in three Parts, The first Part focuses on the great issues of contemporary literary debate. The second Part focuses on the Theme of Metamorphosis, in Ancient, Middle-Age and Modern Literature. The third Part faces the theme of the Stranger and Slavery in Ancient and Modern Literature.

Textbook Information

Module A: The Keywords of Literary Theory (5 ECTS)

Texts : F. Brioschi, C. Di Girolamo, M. Fusillo, Introduzione alla letteratura, Carocci, Roma, pp. 1-319; U. Eco, “Su alcune funzioni della letteratura” in Sulla letteratura, Bompiani, Milano, 2003, pp. 7-22; G. Steiner, «Che cosa è la letteratura comparata?» in Nessuna passione spenta. Saggi 1978- 1996, Garzanti, Milano 1996, pp. 86-103; I. Calvino, «Perché leggere i classici» (pp. 1816-24, vol. II), «Tradurre è il vero modo di leggere un testo» (pp. 1825-31, vol. II), L’italiano, una lingua tra le altre lingue» (pp. 146-153, vol. I) e «L’antilingua» (pp. 154-159, vol. I) in Saggi, Mondadori, Milano 1995; P. Levi, “Dello scrivere oscuro” e “Tradurre ed essere tradotti”, in L’altrui mestiere, Opere, Einaudi, Torino, pp. 676-681, e 730-34; M. Bachtin, «Epos e romanzo» in Estetica e romanzo, Einaudi, Torino 1997, pp. 445-482.

 

Module B: Metamorphosis in Literature  (4 ECTS)

Texts: Omero, Odissea, a cura di G. A. Privitera, Mondadori, Milano 2016, Libro IV, pp. 88-137; Ovidio, Metamorfosi, a cura di P. Bernardini Marzolla, Einaudi, Torino, 1994, libro IV, vv. 285-388 (Mito di Salmacide ed Ermafrodito), pp. 146-151; Dante, Inferno, canti XXIV e XXV, da una buona edizione commentata; F. Kafka, La metamorfosi, Mondadori, Milano. Testo di accompagnamento: A. Scuderi, Scuola di metamorfosi, Mesogea, Messina, 2020, pp. 1-88.

 

Modulo C: The Stranger and the Slave (3 ECTS)

Texts: Omero, Odissea, a cura di G. A. Privitera, Mondadori, Milano 2016, Libro IX, pp. 246-279; Euripide, Troiane, Feltrinelli, Milano; H. Melville, Benito Cereno, Milano, Rizzoli, 2017. Testo di accompagnamento: R. Ceserani, Lo straniero, Roma-Bari, Laterza, 1998, p. 1-74.

Course Planning

 SubjectsText References
1Cos’è la letteratura e a quali funzioni risponde nella nostra società? Eco
2Cos’è la letteratura comparata?Steiner
3Cos’è il canone dei classici e qual è la sua funzione?Calvino
4Il dibattito sulla traduzione e sulla lingua italianaCalvino, Levi
5La critica letteraria oggi - Introduzione alla letteratura Manuale di Brioschi-Di Girolamo-Fusillo
6La rivoluzione del romanzo e del comico per M. BachtinBachtin
7La biblioteca della metamorfosi: Omero, Ovidio, Dante e KafkaOdissea, IV: il mito di Proteo; Metamorfosi di Ovidio: il mito di Ermafrodito; Dante, Inferno, XXIV, XXV; Balzac, Papà Goriot;Kafka, Metamorfosi
8Letteratura e alterità: lo stranieroOdissea IX: il Ciclope; Melville, Benito Cereno; Ceserani

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Written exam for the First part. Oral Exam for Part two and Three
VERSIONE IN ITALIANO