Music Pedagogy and Didactics of Music

Academic Year 2023/2024 - Teacher: MARIA DE LUCA

Expected Learning Outcomes

The course will provide a set of analyses and theoretical reflections about objects, languages and methods of Music Pedagogy and Didactics of Music.
1.      Knowledge and understanding
Students attending the course will be able to know the model of school Music Education based on the comprehension of music as culture;
2.      Ability to apply knowledge and understanding
They will be able to express considerations on the relationships of Music Pedagogy with Education Sciences and Musicology;
3.      Autonomy of judgment
They will develop the ability to read critical objects, by making inter-textual and inter-contextual comparisons;
4.      Communication skills
They will be able to use the specialized lexicon, proper of the studies in this area;
5.      Learning skill
They will be able to earn the basics of Didactics of Music and know how to apply them in school programming.

Course Structure

Lectures, listening workshop and worksheets.

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory.

Detailed Course Content

The course introduces the student to the basics of Music Pedagogy and Didactics of Music and it consists of two different modules: the first A (3 ECTS) is theoretical and methodological; the second B (3 ECTS) is based on teaching practices.

Textbook Information

  1. Foundations of Music Pedagogy (3 ECTS)

Texts:

  • C. Cuomo, Dall’ascolto all’esecuzione. Orientamenti per la Pedagogia e la Didattica della musica, Milano, FrancoAngeli, 2018, pp. 205.
  • N. Badolato - A. Scalfaro, L’Educazione musicale nella scuola italiana dal’Unità a oggi, «Musica Docta », III, 2013, pp. 87-99.
  • G. Pagannone, Funzioni formative e didattiche della musica, in Musica Ricerca e Didattica. Profili culturali e competenza musicale, Lecce, PensaMultimedia, 2008, pp. 113-156.
  • Indicazioni per il curricolo, on line at the address: http://www.indicazioninazionali.it/documenti_Indicazioni_nazionali/indicazioni_nazionali_infanzia_primo_ciclo.pdf

 

B. Learning at the Museum the Music as History (3 ECTS)

Texts:

  • - M.V. Chiarelli, Che cosa è un museo, Roma, Carocci, 2021, 134 pp.
  • B. Martini, a cura di, Il museo sensibile, Milano, FrancoAngeli, 2016, 150 pp. (selezione)
  • M. De Luca, Bellini in mostra. Sguardi e pratiche espositive tra narrazioni e immagini, Lentini, DueTreDue, 2022, pp. 150 (selezione).

 

Si ricorda che, ai sensi dell’art. 171 della legge 22 aprile 1941, n. 633 e successive disposizioni, fotocopiare libri in commercio, in misura superiore al 15% del volume o del fascicolo di rivista, è reato penale.

Per ulteriori informazioni sui vincoli e sulle sanzioni all’uso illecito di fotocopie, è possibile consultare le Linee guida sulla gestione dei diritti d’autore nelle università (a cura della Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno - AIDRO).

I testi di riferimento possono essere consultati in Biblioteca.

VERSIONE IN ITALIANO