Didactics of Literature

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Rosario CASTELLI

Expected Learning Outcomes

The Course aims to develop awareness about the role of literary education, and  teaching strategies of interpretative competence; to introduce forms of literary knowledge able to open Italian canon and canons of other cultures, European and non-European. The course intends to guarantee to new generations of students the literary education possibilities, and to revive the profound sense, still indispensable today, of teaching literature.

Course Structure

Frontal lessons. Reading and discussion of texts in classroom.

Detailed Course Content

  •  A (Prof. A. Manganaro): Teaching Italian literature today (2 ECTS)
  •  B (Prof. A. Scuderi): Read again the canon, open the canons (2 ECTS )
  •  C (Prof. R. Castelli):  Teaching frontiers. Research and learning for digital natives (2 ECTS)

Textbook Information

A (Prof. A. Manganaro): Teaching Italian literature today (2 CFU)

  • A. Manganaro, Per la didattica della letteratura italiana, Acireale-Roma, Bonanno, 2020 («Insegnare letteratura», 5), pp. 152.

 

B (Prof. A. Scuderi): Read again the canon, open the canons (2 ECTS)

  • I. Calvino, «Perché leggere i classici» e «Tradurre è il vero modo di leggere un testo» in Saggi, vol. II, Mondadori, Milano, pp. 1816-1831;
  • U.M. Olivieri (a cura di), Un canone per il terzo millennio, Bruno Mondadori, (pagine scelte).
  • Attilio Scuderi, Scuola di metamorfosi. La letteratura italiana come provocazione (in press, about pp. 80)
  • E. Menetti, I. Zilio-Grandi, “Narrare storie tra Oriente e Occidente”, in Mappe della letteratura europea e mediterranea, vol. 1, a cura di G. M. Anselmi, Bruno Mondadori, pp. 194-223.
  • H. Zhao, “Storiografia e fiction nella gerarchia culturale cinese”, in Il romanzo, vol. 1, a cura di F. Moretti, Einaudi, pp. 47-70.
  • M. T. Orsi, “La standardizzazione del linguaggio: il caso giapponese”, in Il romanzo, vol. 1, a cura di F. Moretti, Einaudi, pp. 347-375.

 

C (Prof. R. Castelli): Teaching frontiers. Research and learning for digital natives (2 ECTS)

  • Insegnare letteratura nell’era digitale, a cura di F. Riva, Pisa, ETS, pp.  5-118
  • S. Giusti, Didattica della letteratura 2.0, Bologna, Carocci , pp. 7-116;
  • S. Magherini, Strumenti informatici per la letteratura italiana, in Didattica della letteratura italiana, a cura di G. Ruozzi e G. Tellini, Milano, Mondadori, 2020, pp. 173-184.

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.

VERSIONE IN ITALIANO