Museology

Academic Year 2022/2023 - Teacher: FEDERICA SANTAGATI

Expected Learning Outcomes

According to the Dublin descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:

1) knowledge and understanding in a post-secondary level field of study and knowing the fundamental themes in one's field of study;

2) ability to apply knowledge and understanding in order to demonstrate a professional approach and possess adequate skills both to conceive and support arguments and to solve problems in one's field of study

5) learning skills necessary to undertake subsequent studies with a high degree of autonomy.

In particular, the course seeks to provide useful skills and to develop both valid museum teaching projects (indispensable instrument for conveying knowledge of the museum’s holdings), and an overall picture of the complex historical and legislative link between cultural and museum heritage and civil society. Particular attention will be paid to the analysis of museum services in Europe and the American continent, the management and care of collections, relations with the territory and the contemporary debate on the social role of the museum (including the practices of sociomuseology and the debate on the definition of museum). . Students will also acquire skills in the field of planning the various activities of the museum institution.

Course Structure

Didattica frontale

Required Prerequisites

Good knowledge of history

Detailed Course Content

The following will be taken into consideration: the history of collecting, the communicative circuit, museum teaching aimed at an audiences of children, of people with difficulties (disabled, people on the margins of the economic/socio-cultural fabric). Part of the syllabus will centre on topics of a legal (management, legal status) and organizational nature with regard to museum structures, and on the relationship between museography/museology, illustrated by means of some case studies.

The subjects will be studied using the illustration of several case studies compared in the classroom.

All students (including those who do not attend the course) are expected to visit at least two museums of their choice.

Textbook Information

- M. T. Fiorio, Il museo nella storia. Dallo studiolo alla raccolta pubblica, Pearson, Milano-Torino 2018, pp. 1-245.

- M. V. Marini  Clarelli, Il museo nel mondo contemporaneo. La teoria e la prassi, Carocci, Roma 2021, pp. 17-218.

 

 


-  S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada, Un patrimonio di storie: perché e per chi ?, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 21-22;

- S. Mascheroni, Il museo narrativo: un laboratorio di vita, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 25-32;

- S. Bodo, Il narratore al museo, “persona di consiglio per chi ascolta”, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 33-49;

- M. G. Panigada, Esperimenti narrativi in un museo, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 65-69;

- E. Daffra- P. Strada, Il museo, la città dove (anche) si scambiano le memorie, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 93-105;

- V. Lattanzi- R. A. Di Lella, “Al museo con. Patrimoni narrati per musei accoglienti”, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 139-151;

-P. Rampoldi, “Tutti al museo”, una proposta per il coinvolgimento attivo dei visitatori, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 159-167;

- E. Falchetti, Le storie dal museo al visitatore e rtorno: il Progetto Dyamond e lo storytelling digitale, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 179-189;

- M. Morelli, “Il mio Iran”: un progetto educativo sperimentale su un patrimonio culturale non storicizzato, in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 199-205.

 

 

 


- N. Mandarano, Musei e media digitali, Carocci, Roma 2019, pp. 7-118.

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

written test

oral exam

VERSIONE IN ITALIANO