Attendance is not compulsory.
A) Introduction to the subject: definition and
evolution of the concept of museums, disciplinary nature and purpose of
museology, cultural and methodological implications.
Collectionism,
the private museum and the public museum, legislation (relations, competences,
tasks of the museum institution in Italy and abroad), management, standards and
assessment, relations with visitors, the exposition (4 CFU).
-
M. T. Florio, Il museo nella storia. Dallo studiolo alla
raccolta pubblica, Pearson, Milano-Torino 2018, pp. 1-245.
- M. V. Marini
Clarelli, Il museo nel mondo contemporaneo. La teoria
e la prassi, Carocci, Roma 2024, pp. 315.
B) Narration at museum as cultural heritage education
(1 CFU).
- S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada, Un patrimonio di storie: perché e per chi ?, in S. Bodo-S.
Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie.
La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale,
Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 21-22;
- S.
Mascheroni, Il museo narrativo: un laboratorio di vita,
in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un
patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza
culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 25-32;
- S. Bodo, Il narratore al museo, “persona di consiglio per chi ascolta”,
in S. Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un
patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza
culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 33-49;
- M. G.
Panigada, Esperimenti narrativi in un museo, in S.
Bodo-S. Mascheroni- M. G. Panigada (a cura di), Un
patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza
culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 65-69.
S.
Mascheroni, Intrecci di senso, in S. Bodo, S.
Mascheroni, M. G. Panigada (a cura di), Fare nuove le cose.
Patrimonio culturale e narrazione, uno sguardo pluridisciplinare,
Mimesis, Milano-Udine 2024, pp. 11-24.
S. Bodo, Reincantare il patrimonio. Pratiche partecipative e narrazione nei
musei, in S. Bodo, S. Mascheroni, M. G. Panigada (a cura di), Fare nuove le cose. Patrimonio culturale e narrazione, uno sguardo
pluridisciplinare, Mimesis, Milano-Udine 2024, pp. 25-44.
S. Barlacchi,
M. Spanò, Raccontare l’arte nei musei. Un dialogo possibile
fra emozione estetica e rigore scientifico, in S. Bodo, S.
Mascheroni, M. G. Panigada (a cura di), Fare nuove le cose.
Patrimonio culturale e narrazione, uno sguardo pluridisciplinare,
Mimesis, Milano-Udine 2024, pp. 99-112.
M. Valotti,
I. Bertario, La
narrazione autobiografica per la formazione di saperi esperti. Educare al
patrimonio culturale, dalle aule alla città, in S. Bodo, S.
Mascheroni, M. G. Panigada (a cura di), Fare nuove le cose.
Patrimonio culturale e narrazione, uno sguardo pluridisciplinare,
Mimesis, Milano-Udine 2024, pp. 113-120.
M. G.
Panigada, Narrare e incontrarsi nel patrimonio, in
S. Bodo, S. Mascheroni, M. G. Panigada (a cura di), Fare nuove
le cose. Patrimonio culturale e narrazione, uno sguardo pluridisciplinare,
Mimesis, Milano-Udine 2024, pp. 121-138.
C) Museums in a Digital World (1 CFU)
- N.
Mandarano, Il digitale per i musei. Comunicazione, fruizione,
valorizzazione, Carocci, Roma 2024, pp. 75-174.
Knowledge of the events concerning the setting up, development and
staging of the two museums (chosen by students) will be discussed during the
exam.
For the students, as well as consultation of the Studium platform (on
the University of Catania’s website) and the study of the texts in the course
description, it is important to consult the ICOM Italia website
(www.icom-italia.org) and to study (in the «documenti» section of the same
site) the documents relating the to the national charter of museum professions,
to the professional training and refresher courses for museum personnel, and to
museum and cultural heritage volunteers.
The students are also required to study with the aid of a historical
atlas (to be chosen by the student), especially the parts relating to the
legislation and history of collectionism.
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
Association on Copyright).
All
the books listed in the programs can be consulted in the Library.