COMMUNICATION AND EDUCATION OF MUSEUMS

Academic Year 2023/2024 - Teacher: FEDERICA SANTAGATI

Expected Learning Outcomes

The course offers an overview of the new challenges facing the museum.

The course also provides some insights related to specific issues related to the management of museums, legal-administrative practices aimed at optimizing the functioning of the museum structure, and strategies aimed at audience development. Great attention is paid to presenting job opportunities in Italian and foreign museums.

According to the Dublin descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:

1) knowledge and understanding skills such as to reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate and / or apply original ideas, in a research context.

2) ability to apply knowledge and understanding and ability to solve problems to new or unfamiliar issues, inserted in broader (or interdisciplinary) contexts connected to one's field of study;

3) ability to integrate knowledge and to formulate judgments on the basis of information that is not necessarily complete;

4) ability to communicate one's knowledge clearly and unambiguously to specialist and non-specialist interlocutors.

5) ability to carry out research autonomously.

Course Structure

Lectures, exercises, case analysis.

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory.

Detailed Course Content

Good practices, guidelines, procedures that the national and international community has developed in recent decades; the protection of artists' studios, the incorrect attribution of the object of art, the reproduction of "multiples"; the 'social' use of the historic-artistic heritage and the work in museums, audience development; the European Manual of Museum Professions and the evolution of the National Charter of Museum Professions based on the ICOM Italia-MIBACT collaboration agreement; great attention will be paid to the new MIBACT-ANMLI agreement (2018) and to the MIBACT decree 113/2018 on uniform minimum quality levels for museums and the activation of the national museum system.

Textbook Information

1. The debate developed in Italy in the last century on the ‘social’ use of the historical-artistic heritage, museums and italian laws (2 CFU)

- F. Lemme, Compendio di diritto dei beni culturali, Cedam, 2013, pp. 25-33, 37-50, 60-64, 67-70.

- D. Jallà, La riforma dei musei statali italiani, in «Museo informa», n. 52, 2015, pp. 12-17(vedi piattaforma Studium).

- D. Jallà, Il museo contemporaneo. Introduzione al nuovo sistema museale italiano, UTET, Torino 2003, pp. 48-62, 70-81, 84-96, 99-101, 109-115, 119-122, 133-178.

- D. Jallà, Regioni e musei, 2015, pp. 540-544 (vedi piattaforma Studium).

- P. Dragoni, Processo al museo. Sessant’anni di dibattito sulla valorizzazione museale in Italia, Edifir, Firenze, 2010, pp. 7-160.

 

2. Museum Communication (2 CFU)

- F. Antinucci, Comunicare nel museo, Laterza, Roma - Bari 2014, pp. 3-36;

- M. C. Ciaccheri, Ruolo ed evoluzione delle didascalie museali; potenzialità e sfide di un’esperienza interpretativa, in M. C. Ciaccheri, A C. Cimoli, Nicole Moolhuijsen (a cura di), Senza titolo. Le metafore della didascalia, Nomos, Varese, 2020, pp.13-28;

- N. Moolhuijsen, Interpretare l’arte nei musei. Resistenze e prospettive di crescita, in M. Chiara Ciaccheri, A C. Cimoli, Nicole Moolhuijsen (a cura di), Senza titolo. Le metafore della didascalia, Nomos, Varese, 2020, pp. 29-42;

- A. C. Cimoli, Riscritture identitarie. I testi museali alla prova delle trasformazioni sociali, in M. Chiara Ciaccheri, A C. Cimoli, Nicole Moolhuijsen (a cura di), Senza titolo. Le metafore della didascalia, Nomos, Varese, 2020, pp. 43-58;

- M. E. Colombo, Musei e cultura digitale. Fra narrativa, pratiche e testimonianze, Bibliografica, Milano 2020, pp. 21-226;

- M. C. Ciaccheri, L’adolescenza irrequieta. Esperienze e buone pratiche per l’accessibilità, in A. C. Cimoli, Che cosa vedi ? Musei e pubblico adolescente, Nomos, Milano 2017, pp. 53-59.

- S. Mariani, Quanto il digitale è sostenibile per un museo?, in D. Piraina e M. Vanni (a cura di), La nuova museologia: le opportunità nell’incertezza. Verso uno sviluppo sostenibile, Celid, Torino 2020, pp.  208-211.

 

3.  Working in Museums (2 CFU)

L. Scacco, Le professioni del curatore di mostre d’arte, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 79-83.

- L. Pacifici, Le giornate di un registrar durante l’allestimento di una mostra, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 71-77.

- M. Mojana, Le giornate dell’Art Advisor non sono mai uguali, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 111-114.   

- V. Ciancio, Cacciatori d’arte. Lavorare in una casa d’aste, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 103-109.

- Maria Chiara Ciaccheri, Anna Chiara Cimoli, “Musei e migranti. Gli strumenti per l’incontro”: una sintesi, in Anna Chiara Cimoli, Federica Facchetti, Alessia Fassone, Christian Greco, Paola Matossi (a cura di), Musei e migranti, Gli strumenti per l’incontro, Atti del workshop internazionale (Torino, 2018-2019), Torino 2022, pp. 17-19, https://formazioneericerca.museoegizio.it/pubblicazioni/musei-e-migranti/.

- Maria Chiara Ciaccheri, Anna Chiara Cimoli, Prima giornata e workshop | 4 giugno 2018,  in Anna Chiara Cimoli, Federica Facchetti, Alessia Fassone, Christian Greco, Paola Matossi (a cura di), Musei e migranti, Gli strumenti per l’incontro, Atti del workshop internazionale (Torino, 2018-2019), Torino 2022,  pp. 20-30.

- Dario Disegni, MUSEI E MIGRANTI. GLI STRUMENTI PER L’INCONTRO, in Anna Chiara Cimoli, Federica Facchetti, Alessia Fassone, Christian Greco, Paola Matossi (a cura di), Musei e migranti, Gli strumenti per l’incontro, Atti del workshop internazionale (Torino, 2018-2019), Torino 2022,   pp. 53-59.

- Salma Jreige, Multaka: Museum as Meeting Point – Refugees as Guides in Berlin Museums, in Anna Chiara Cimoli, Federica Facchetti, Alessia Fassone, Christian Greco, Paola Matossi (a cura di), Musei e migranti, Gli strumenti per l’incontro, Atti del workshop internazionale (Torino, 2018-2019), Torino 2022,  pp. 70-71.

- Francesco Mannino,  Un esperimento di comparazione funzionale per il patrimonio culturale di Catania, in Anna Chiara Cimoli, Federica Facchetti, Alessia Fassone, Christian Greco, Paola Matossi (a cura di), Musei e migranti, Gli strumenti per l’incontro, Atti del workshop internazionale (Torino, 2018-2019), Torino 2022,  pp. 72-74.

- Simona Bodo, Rimodellare i musei come spazi condivisi in Anna Chiara Cimoli, Federica Facchetti, Alessia Fassone, Christian Greco, Paola Matossi (a cura di), Musei e migranti, Gli strumenti per l’incontro, Atti del workshop internazionale (Torino, 2018-2019), Torino 2022,  pp.80-88.

- C. Rosati, Strategie comunicative e pratiche educative nei musei della Regione Toscana, in M. Cristofano-C. Palazzetti (a cura di), Il museo verso una nuova identità, vol. II, Gangemi, Roma, 2011, pp. 81-90.

- L. Branchesi, Identità culturali, valori condivisi e cittadinanza. Dal patrimonio locale alle politiche europee in M. Cristofano-C. Palazzetti (a cura di), Il museo verso una nuova identità, vol. II, Gangemi, Roma, 2011, pp. 209-218;

- M. Vanni, I bisogni e le nuove necessità del museo, 3.6-3.8, in D. Piraina e M. Vanni (a cura di), La nuova museologia: le opportunità nell’incertezza. Verso uno sviluppo sostenibile, Celid, Torino 2020, pp. 91-101.

- G. Milano, Dal welfare culturale al wellness ambientale: i biomusei per la rinascita italiana, in  D. Piraina e M. Vanni (a cura di), La nuova museologia: le opportunità nell’incertezza. Verso uno sviluppo sostenibile, Celid, Torino 2020, pp. 103-113.

- D. Panis Kasekeer, Il museo integrale, l’ecomuseo e la museologia sociale. La svolta e la voce dei musei brasiliani, in D. Piraina e M. Vanni (a cura di), La nuova museologia: le opportunità nell’incertezza. Verso uno sviluppo sostenibile, Celid, Torino 2020, pp. 114-120.

- M. Vanni, Gli obiettivi e i valori del museo. Le nuove fugure professionali e la comunicazione olistica, in D. Piraina e M. Vanni (a cura di), La nuova museologia: le opportunità nell’incertezza. Verso uno sviluppo sostenibile, Celid, Torino 2020, pp. 164-169.

- M. Vanni, L’evoluzione delle strategie non convenzionali: dal target alle personas. La psicologia umanistica, in D. Piraina e M. Vanni (a cura di), La nuova museologia: le opportunità nell’incertezza. Verso uno sviluppo sostenibile, Celid, Torino 2020, pp. 170-173.

- R. Fontanarossa, Collezionisti e musei, una storia culturale, Einaudi, Torino, 2022, pp. 283-331, 336-337.

 

Further information on the job opportunities in museums (to be considered in continuous evolution) may be provided on the Studium platform.

All students (including non-attending students) are required to visit at least two museums of their choice; the knowledge of the events concerning the birth, development and preparation of the same will constitute the subject of the examination.

All students (attending or not), in addition to consulting the Studium portal (from the University of Catania website) and studying the texts in the program, are advised to consult the ICOM Italia website (www.icom-italia.org ) and study (from the «documents» section of the same site) the documents relating to the National Charter of museum professions, to training and professional updating for museum staff.

 

For students of the master's degree who do not possess the prerequisites, the following texts must be added to the previous ones:

- M. T. Fiorio, Il museo nella storia. Dallo studiolo alla raccolta pubblica, Pearson, Milano-Torino 2018, pp. 1-245;

- M. L. Tomea Gavazzoli, Manuale di museologia, Etas Libri, Milano, 2007 (quarta ed.), pp. 16-48, 59-91, 112-120, 131-165;

- F. Cambi, Le pedagogie del Novecento, Laterza, Bari-Roma, 2007, pp. 129-141;

- F. Luslini, Musei, community, social network, in L. Cataldo (a cura di), Musei e patrimonio in rete. Dai sistemi museali al distretto culturale evoluto, Hoepli, Milano 2014, pp. 135-138;

- M. Amaturo, P. Castellani, Catalogare le opere d’arte, ICCD, Roma 2006.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.
VERSIONE IN ITALIANO