ITALIAN PHILOLOGY OF RENAISSANCE

Academic Year 2023/2024 - Teacher: Antonio DI SILVESTRO

Expected Learning Outcomes

1) knowledge and understanding skills that reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate and/or apply original ideas, in a research context.

2) ability to apply knowledge and understanding and problem-solving skills to new or unfamiliar topics, set in broader (or interdisciplinary) contexts related to their field of study

3) ability to integrate knowledge and make judgements on the basis of information that is not necessarily complete

4) ability to communicate one's knowledge clearly and unambiguously to specialist and non-specialist interlocutors

5) ability to pursue research independently.

 

Specific objectives:

- Knowledge of the formal and material aspects of the literary tradition of the Renaissance, with particular focus on the works of Ariosto and Machiavelli.

- Ability to apply ecdotic and lexicographic methodologies to the reading and interpretation of the works and their genesis.

- Ability to extend the acquired methodologies to the philological analysis and interpretation of other texts of Italian literature.

Course Structure

Lectures.

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory.

Detailed Course Content

A The philology of Renaissance texts between manuscript and print. (1 ECTS)

B The tradition of Ariosto's works: between Satire and Orlando furioso. (2 ECTS).

C The philological problem of Machiavelli's Principe. (2 ECTS)

 D Female lyric poetry and the songbooks of the 1500s: the rhymes of Vittoria Colonna. (1 ECTS)

Textbook Information

A The philology of Renaissance texts between manuscript and print. (1 ECTS)

C. Del Vento, La «critica degli scartafacci» ai suoi albori: la ‘protocritica’ delle varianti e gli «incunaboli della critica genetica», in Gli «scartafacci degli scrittori». I sentieri della creazione letteraria in Italia (secc. XIV-XIX), Roma, Carocci, 2022, pp. 19-52;

- C. Caruso – E. Russo, Introduzione, in La filologia italiana del Rinascimento, a cura di C. Caruso ed E. Russo, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura, 2018, pp. VII-XXIII;

- G. Montecchi e A. Sorella, I nuovi modi della tradizione : la stampa fra Quattro e Cinquecento, in Storia della letteratura italiana. Dir. da E. Malato, vol. X. La tradizione dei testi, Roma, Salerno, 2001, pp. 633-673.

 

B The tradition of Ariosto's works: between Satire and Orlando furioso. (2 ECTS).

- L. Ariosto, Satire, edited by E. Russo, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura, 2019 (Introduction by S. Albonico, pp. 9-16 + 2 poems of your choice);

- L. Ariosto, Satire. Critical and commented text by C. Segre, Torino, Einaudi, 2021 (Prefazione, pp. V-XVII ; Nota al testo, pp. XXII-XXXVII ; Satira I, pp. 3-14);

L. Ariosto, I frammenti autografi dell’Orlando Furioso, Torino, Chiantore, 1937, pp. V-XXXI e 3-70 ;

- A. Casadei – B. Basile, Ariosto e Tasso, in Storia della letteratura italiana. Dir. da E. Malato, vol. X. La tradizione dei testi, Roma, Salerno, 2001, pp. 817-832;

- S. Albonico, Dalla parte dell’Ariosto, in Gli «scartafacci degli scrittori». I sentieri della creazione letteraria in Italia (secc. XIV-XIX), Roma, Carocci, 2022, pp. 143-162;

- G. Contini, Come lavorava l’Ariosto, in Esercizi di lettura sopra autori contemporanei, con un’appendice su testi non contemporanei, Torino, Einaudi, 1974, pp. 232-241.

 

C The philological problem of Machiavelli's Principe. (2 ECTS)

- N. Machiavelli, De principatibus. Critical text edited by G. Inglese, Roma, Istituto Storico Italiano per il Medioevo, 1994 (Introduzione, pp. 1-10, 123-126, 150-154, 157-177 ; capp. VII, XVII-XVIII, XXV-XXVI, pp. 207-217, 259-268, 302-312);

- N. Machiavelli, Il principe, edited by G. Inglese, Torino, Einaudi, 2013-2014 (Introduzione, pp. XXX-XXXV; Nota al testo, pp. XLIII-XVLII ; capp. VII, XVII-XVIII, XXV-XXVI, pp. 41-57, 116-128, 175-191;

- M. Martelli - F. Bausi, Machiavelli e Guicciardini, in Storia della letteratura italiana. Dir. da E. Malato, vol. X. La tradizione dei testi, Roma, Salerno, 2001, pp. 841-859;

- F. Bausi, Machiavelli, Roma, Salerno, 2005, pp. 194-225.

 

D Female lyric poetry and the songbooks of the 1500s: the rhymes of Vittoria Colonna. (1 ECTS)

- Liriche del Cinquecento, edited by A. Chemello and L. Fortini, Milano, iacobellieditore, 2014, pp. 63-121;

- V. Colonna, Rime, edited by A. Bullock, Roma-Bari, Laterza, 1982 (Nota al testo, pp. 223-229, 325-330);

- G. Gorni, Le forme primarie del testo poetico, in Letteratura italiana dir. da A. Asor Rosa, vol. III. Le forme del testo. I. Teoria e poesia, Torino, Einaudi, 1984, pp. 439-518.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.
VERSIONE IN ITALIANO