ITALIAN LITERATURE

Academic Year 2024/2025 - Teacher: AGNESE ROSA AMADURI

Expected Learning Outcomes

To prove knowledge and ability to understand the texts of Italian literature proposed during the course; to prove knowledge of the history of Italian literature from the thirteenth to the sixteenth century. To show knowledge of the main critical and interpretative methodologies of the literary text and the ability to apply them, with philological and historical awareness.

To demonstrate having reached a reasonable level of autonomy of judgement in order to be able to approach a literary text in a methodologically aware manner.

To demonstrate having acquired the necessary communication skills both written (during in itinere tests) and oral and a good discipline-specific vocabulary.

(Dublin Descriptors I level degree)

Course Structure

Lectures and seminars

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory

Detailed Course Content

The course offers in the first module an introductory-methodological approach to Italian Literature, through the perspective of writers and scholars. The following modules offer a diachronic itinerary in Italian Literature from the 13th to the 16th century: the main authors and the most significant works of our literary history will be analysed, placing them appropriately in the historical period and in the literary and geographical context to which they belong. The proposed paths are chronological and divided as follows: from the origins to Dante; Petrarca and Boccaccio; Humanism and Renaissance.

Textbook Information

Modulo A (2 CFU)

Introduction to Literature and Critical and Methodological Tools

Tzvetan Todorov, La letteratura in pericolo, Milano, Garzanti, 2008, pp. 9-25 e 63-82 (35 pp.)

George Orwell, Perché scrivo, in Nel ventre della balena, Milano, Bompiani, 2023, pp. 97-106 (9 pp.) (Studium)

Ian McEwan, Lo spazio dell’immaginazione, Torino, Einaudi, 2022 (42 pp.) (Studium)

Raffaele Morabito, Dimensioni della letteratura italiana, Roma, Carocci, 2004, cap. 9: I generi letterari (selezione) (30 pp.)

Francesco Muzzioli, Le teorie della critica letteraria, capp. 2.2, 2.3, 2.5 (16 pp.) 3 (23 pp.), 5-5.5 (17 pp.) 6-6.6 (19 pp.) 7.1, 7.3 (8 pp.).

 

Modulo B (3 CFU)

From the origins to Dante

Francesco d’Assisi, Laudes Creaturarum (2 pp.)    

Iacopone da Todi, O iubelo de core; Senno me pare e cortesia; Amor de caritate (13 pp.)

Giacomo da Lentini, Meravigliosamente; Io m’aggio posto in core (2 pp.)

Bonagiunta Orbicciani Voi ch’avete mutata la mainera (1 p.)

Guido Guinizzelli Al cor gentil rempaira sempre amore; Io vogl(io) del ver la mia donna laudare (3 pp.)

Guido Cavalcanti Biltà di donna e di saccente core; Chi è questa che vèn, ch’ogn’om la mira; Voi che per li occhi mi passaste ‘l core; Perch’i’ no spero di tornar giammai (5 pp.)

Compiuta Donzella, A la stagion che ‘l mondo foglia e fiora (1 p.)

Cecco Angiolieri Tre cose solamente m’enno in grado (1 p.)

 

Dante

Vita Nuova: capp. 1-4 (14 pp.), 10-11 (5 pp.) XVI (Spesse fiate vegnonmi alla mente) (2 pp.); capp. XVIII-XIX Donne ch’avete intelletto d’amore (11 pp.); XXI Ne li occhi porta la mia donna amore, (2 pp.);  XXVI Tanto gentile e tanto onesta pare (1 p.)

 

Commedia: 10 canti (Inf. I, V, X, XXVI, XXXIII; Purg. IV, XXIII, XXIV, XXX; Parad. XXXIII) (about 130 pp., according to the edition)

 

Nicolò Mineo, Dante, Roma-Bari, Laterza, pp- 161-269 (108 pp).

 

Modulo C (2 CFU)

Petrarca and Boccaccio

Petrarca, Canzoniere: 1,3, 16, 61, 62, 65, 90, 92, 95, 125, 126, 128, 132, 134, 200, 220, 248, 250, 264, 272, 293, 300, 321, 365, 366 (30 pp.)

Secretum, Finale del Libro: III 212 e sgg (1 p.)

Epistole:

Familiari: V, 18, (1 p.)

Senili: Posteritati (2 pp.)

 

Marco Santagata, Introduzione a Francesco Petrarca, Canzoniere, Milano, Mondadori (80 pp.)

Rosanna Bettarini, Introduzione a Francesco Petrarca, Canzoniere, Torino Einaudi, (22 pp.)

 

Boccaccio, Decameron: Ser Cepparello (I 1); la marchesana di Monferrato (I 5), Maestro Alberto da Bologna (I 10); Andreuccio da Perugia (II 5); Bernabò da Genova (II 9); Paganino da Monaco (II 10); Masetto da Lamporecchio (III 1); Tedaldo (III 7); Giletta di Nerbona (III 9); Alibech (III 10); Tancredi e Ghismunda (IV 1); Elisabetta da Messina (IV 5); Girolamo e Salvestra (IV 8); Cimone (V 1); Nastagio degli Onesti (V 8); Federigo degli Alberigi (V 9); Cisti fornaio (VI 2); Chichibio (VI 4); Frate Cipolla (VI 10); Calandrino e l’elitropia (VIII 3); Lo scolare e la vedova (VIII 7); Il marchese di Sanluzzo e Griselda (X 10), (90 pp. circa, a seconda delle edizioni)

 

Francesco Bausi, Leggere il «Decameron». Guide alle grandi opere, Bologna, Il Mulino, pp. 77-109 (32 pp.) (Studium)

 

Modulo D (2 CFU)

Humanism and Renaissance

Matteo Maria Boiardo, Orlando innamorato, I, 1, ottave 1-3; II, 1, ottave 1-3; II, 18, ottave 1-3; II, 19, ottave 1-3 (3 pp.)

Luigi Pulci, Morgante, XVIII, ottave 112-120; XXVII, ottave 50-57 (5 pp.)

Niccolò Machiavelli, Il Principe: capp. I; V; VII; XII; XVII; XVIII; XXVI (13 pp.); La Mandragola (80 pp.)

Francesco Guicciardini: Ricordi: 1, 5, 6, 16, 24, 30, 33, 107, 109, 118, 160, 173, 189 (10 pp.)

Ludovico Ariosto, Orlando furioso: I, XII, XXIII (91 pp.)

Gaspara Stampa, Rime VII, VIII, XCI e altre (3 pp.)

Torquato Tasso, Gerusalemme liberata: I, XII (60 pp.)

Nicola Gardini, Il Rinascimento, Torino, Einaudi, pp. 3-34 (31 pp.) (Studium)

 

To study the classics of Italian literature it’s recommended the use of the follow editions:

Dante’s Comedy 1) edited by A.M. Chiavacci Leonardi, Mondadori; or 2) edited by di U. Bosco-G. Reggio, Le Monnier.

Petrarca’s Canzoniere edited by Marco Santagata, Mondadori.

Boccaccio’s Decameron 1) edited by Vittore Branca, Mondadori; or 2) edited by Quondam, Fiorilla, Alfano, BUR.

Machiavelli’s Principe 1) edited by Raffaele Ruggiero, BUR; or 2) edited by Ugo Dotti, Feltrinelli.

Guicciardini’s Ricordi by Mario Fubini, BUR.

Ariosto’s Orlando furioso 1) edited by Cesare Segre, Mondadori; or 2) edited by Lanfranco Caretti, Einaudi.

Tasso’s Gerusalemme liberata 1) edited by Franco Tomasi, BUR; or 2) edited by Lanfranco Caretti, Einaudi.

 

A handbook to choose from the list below for the author’s works:

G. Baldi, S. Giusso e M. Razetti, Testi e storia della letteratura, Paravia.

C. Segre, C. Martignoni, Leggere il mondo, Bruno Mondadori.

R. Luperini, P. Cataldi, L. Marchiani, F. Marchese, Il nuovo manuale di Letteratura.

 

For prosody and rhetoric, students will be provided with a pdf file from G. Anselmi, L. Chines, E. Menetti, Tempi e immagini della letteratura, Edizioni scolastiche Bruno Mondadori (28 pp.)

 

Students will find on Studium other information and materials during the course.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.
VERSIONE IN ITALIANO