MUSEOLOGY

Academic Year 2016/2017 - 2° Year - Curriculum Unico
Teaching Staff: Federica SANTAGATI
Credit Value: 6
Scientific field: L-ART/04 - Museology, art and restoration criticism
Teaching Mode: Traditional lectures
Taught classes: 36 hours
Term / Semester:
ENGLISH VERSION

Learning Objectives

The course seeks to provide useful skills and to develop both valid museum teaching projects (indispensable instrument for conveying knowledge of the museum’s holdings), and an overall picture of the complex link between cultural and museum heritage and civil society.


Detailed Course Content

The following will be taken into consideration: the history of collecting, the communicative circuit, museum teaching aimed at an audiences of children, of people with difficulties (disabled, people on the margins of the economic/socio-cultural fabric). Part of the syllabus will centre on topics of a legal (management, legal status) and organizational nature with regard to museum structures, and on the relationship between museography/museology, illustrated by means of some case studies.

The subjects will be studied using the illustration of several case studies compared in the classroom.

All students (including those who do not attend the course) are expected to visit at least two museums of their choice.


Textbook Information

A) Introduction to the subject: definition and evolution of the concept of museums, disciplinary nature and purpose of museology , cultural and methodological implications. (1 CFU).

- A. Lugli, Museologia, Jaca Book, Milano 1992, pp. 9-109.

 

B) Collectionism, the private museum and the public museum, legislation (relations, competences, tasks of the museum institution in Italy and abroad), management, standards and assessment, relations with visitors, the exposition (4 CFU).

- R. Schaer, Il Museo Tempio della Memoria, Universale Electa/Gallimard, Trieste, 1996 pp.11-163.

- D. Jallà, Il museo contemporaneo. Introduzione al nuovo sistema museale italiano, UTET Libreria, Torino 2003 (seconda ed.), pp. 26-62, 70-96, 119-122, 133-158, 203-221, 358-377, 384-390, 403-408.

- D. Jallà, La riforma dei musei statali italiani, in «Museo informa», n. 52, 2015, pp. 12-17.

- D. Jallà, Regioni e musei, 2015, pp. 540-544 (vedi piattaforma Studium).

- M.L. Tomea Gavazzoli, Manuale di museologia, Etas Libri, Milano, 2005 (terza ed.), pp. 16-48, 59-91, 112-120, 131-165.

 

C) Narration at museum as cultural heritage education (1 CFU).

- S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada, Un patrimonio di storie: perché e per chi?, in S. Bodo - S. Mascheroni - M. G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 21-22;

- S. Mascheroni, Il museo narrativo: un laboratorio di vita, in S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 25-32;

- S. Bodo, Il narratore al museo, “persona di consiglio per chi ascolta”, in S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 33-49;

- M.G. Panigada, Esperimenti narrativi in un museo, in S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 65-69;

- E. Daffra - P. Strada, Il museo, la città dove (anche) si scambiano le memorie, in S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 93-105;

- V. Lattanzi - R.A. Di Lella, “Al museo con. Patrimoni narrati per musei accoglienti”, in S. Bodo-S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 139-151;

- P. Rampoldi, “Tutti al museo”, una proposta per il coinvolgimento attivo dei visitatori, in S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 159-167;

- E. Falchetti, Le storie dal museo al visitatore e rtorno: il Progetto Dyamond e lo storytelling digitale, in S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 179-189;

- M. Morelli, “Il mio Iran”: un progetto educativo sperimentale su un patrimonio culturale non storicizzato, in S. Bodo - S. Mascheroni - M.G. Panigada (a cura di), Un patrimonio di storie. La narrazione nei musei, una risorsa per la cittadinanza culturale, Mimesis, Milano-Udine 2016, pp. 199-205.

 

Knowledge of the events concerning the setting up, development and staging of the two museums (chosen by students) will be discussed during the exam.

For the students, as well as consultation of the Studium platform (on the University of Catania’s website) and the study of the texts in the course description, it is important to consult the ICOM Italia website (www.icom-italia.org) and to study (in the «documenti» section of the same site) the documents relating the to the national charter of museum professions, to the professional training and refresher courses for museum personnel, and to museum and cultural heritage volunteers.

The students are also required to study with the aid of a historical atlas (to be chosen by the student), especially the parts relating to the legislation and history of collectionism.