AUTHORIAL AND DIGITAL PHILOLOGY

Academic Year 2023/2024 - Teacher: MILENA GIUFFRIDA

Expected Learning Outcomes

1) knowledge and understanding skills such as to reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate and / or apply original ideas, in a research context.

2) ability to apply knowledge and understanding and ability to solve problems to new or unfamiliar issues, inserted in broader (or interdisciplinary) contexts connected to one's field of study;

3) ability to integrate knowledge and to formulate judgments on the basis of information that is not necessarily complete;

4) ability to communicate one's knowledge clearly and unambiguously to specialist and non-specialist interlocutors.

5) ability to carry out research autonomously.

Special objectives:

Knowledge of the fundamentals of authorial philology and ecdotal phenomenology, with a focus on works of the Nineteenth and Twentieth centuries.

Knowledge of the theories, methodology and tools of digital philology applied to literary texts.

Ability to extend acquired knowledge and methodology to the philological analysis and interpretation of other texts in modern and contemporary Italian literature.

Ability to identify specific methodological approaches and tools for the analysis of individual texts.

Consolidation of text comprehension and scientific text writing skills.

Course Structure

Lectures.

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory.

Detailed Course Content

A Digital author philology: problems of method (2 ECTS)

B Theory and forms of the digital text (1 ECTS)

C Between "tidying up" and censorship: the Benedetto Varchi’s Storia fiorentina (1 ECTS)

D The genesis of a man and a writer: Luigi Pirandello's L’esclusa (1 ECTS)

E Forced author editions: the case of Eros e Priapo by Carlo Emilio Gadda (1 ECTS)

Textbook Information

A Digital author philology: problems of method (2 ECTS)

Gli “scartafacci” degli scrittori. I sentieri della creazione letteraria in Italia (secc. XIV-XIX), a cura di Christian Del Vento e Pierre Musitelli, Roma, Carocci, 2022, pp. 19-85.

Paola Italia, Editing Novecento, Roma, Carocci, 2013, pp. 13-52.

Maria Antonietta Grignani, Scrittori del secondo Novecento: tra laboratorio d’autore e contesto editoriale, in «Autografo», LXIII 1 (2020), pp. 181-193.

 

B Theory and forms of the digital text (1 ECTS)

Elena Pierazzo, Roberto Rosselli Del Turco, Critica testuale e nuovi metodi: l’edizione scientifica digitale, in Digital Humanities. Metodi, strumenti, saperi, a cura di Fabio Ciotti, Roma, Carocci, 2023, pp. 114-136.

Peter Robinson, Il contesto “collaborativo” degli studi letterari e la dimensione “sociale” delle edizioni scientifiche, in Teoria e forme del testo digitale, a cura di M. Zaccarello, Roma, Carocci, 2019, pp. 115-134.

Patric Sahle, What is a Scholarly Digital Edition?, in Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, a cura di M.J. Driscoll ed E. Pierazzo, vol. 4, Open Book Publishers, 2016, pp. 19-39.

Marina Buzzoni, A Protocol for Scholarly Digital Editions? The Italian Point of View, in Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, a cura di M.J. Driscoll ed E. Pierazzo, vol. 4, Open Book Publishers, 2016, pp. 59-82.

 

C Between "tidying up" and censorship: the Benedetto Varchi’s Storia fiorentina (1 ECTS)

Dario Brancato, Salvatore Lo Re, Per una nuova edizione della "Storia" del Varchi: il problema storico e testuale, in «Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa. Classe di Lettere e Filosofia», Serie 5, Vol. 7, No. 1 (2015), pp. 201-231.

Dario Brancato, Milena Giuffrida, Nel cantiere della “Storia fiorentina” di Benedetto Varchi. Con una proposta di edizione del Libro I, in «Testo», XLIII, 84, 2022, pp. 37-64.

Dario Brancato et aliiVaSto: un’edizione digitale interdisciplinare, in «Magazen», 2 (2021) (https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni/riviste/magazen/2021/1/vasto-unedizione-digitale-interdisciplinare/).

 

D The genesis of a man and a writer: Luigi Pirandello's L’esclusa (1 ECTS)

Marcello Sabbatino, Nota filologica e Nota testuale, in L. Pirandello, L’esclusa, edizione critica a cura di M. Sabbatino, Milano, Mondadori, 2021, pp. 3-44 https://www.pirandellonazionale.it/3d-flip-book/lesclusa_edizione-critica/.

Milena Giuffrida et aliiPirandello Nazionale: per un nuovo modello di edizione digitale, collaborativa e integrata, in pp. 207-215.

Antonio Sichera, Antonio Di Silvestro, «Pirandellonazionale» Una scommessa filologica ed ermeneutica, in «Griseldaonline», 20, 2 (2021), pp. 174-180.

 

E Forced author editions: the case of Eros e Priapo by Carlo Emilio Gadda (1 ECTS)Carlo Emilio Gadda, Eros e Priapo. Versione originale, Milano, Adelphi, 2016, pp. 11-33.

Paola Italia, Giorgio Pinotti, Nota al testo, in Eros e Priapo. Versione originale, Milano, Adelphi, 2016, pp. 371-417.

Paola Italia, Giorgio Pinotti, Edizioni d’autore coatte: il caso di Eros e Priapo (con l’originario primo capitolo, 1944-46), in «Ecdotica», 5 (2208), pp. 7-50.

Milena Giuffrida, Commento al Capitolo I di “Eros e Priapo” di Carlo Emilio Gadda, in «Per leggere», XXII. 42, 2022, pp. 7-56.

Milena Giuffrida, Paola Italia, Giorgio Pinotti, L’edizione Wiki-Gadda: per una filologia sostenibile, in Edizioni critiche digitali/Digital critical editions. Edizioni a confronto/Comparing editions, a cura di C. Bonsi e P. Italia, Roma, Sapienza Università Editrice, 2016, pp. 105-125.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.
VERSIONE IN ITALIANO