1) knowledge and understanding skills such as to
reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate and / or apply
original ideas, in a research context.
2) ability to apply knowledge and understanding and
ability to solve problems to new or unfamiliar issues, inserted in broader (or
interdisciplinary) contexts connected to one's field of study;
3) ability to integrate knowledge and to formulate
judgments on the basis of information that is not necessarily complete;
4) ability to communicate one's knowledge clearly and
unambiguously to specialist and non-specialist interlocutors.
5) ability to carry out research autonomously.
Special objectives:
Knowledge of the fundamentals of authorial philology
and ecdotal phenomenology, with a focus on works of the Nineteenth and
Twentieth centuries.
Knowledge of the theories, methodology and tools of
digital philology applied to literary texts.
Ability to extend acquired knowledge and methodology
to the philological analysis and interpretation of other texts in modern and
contemporary Italian literature.
Ability to identify specific methodological approaches
and tools for the analysis of individual texts.
Consolidation of text comprehension and scientific
text writing skills.
A Digital author
philology: problems of method (2 ECTS)
Gli “scartafacci”
degli scrittori. I sentieri della creazione letteraria in Italia (secc.
XIV-XIX), a
cura di Christian Del Vento e Pierre Musitelli, Roma, Carocci, 2022, pp. 19-85.
Paola
Italia, Editing Novecento, Roma,
Carocci, 2013, pp. 13-52.
Maria Antonietta
Grignani, Scrittori del secondo Novecento: tra laboratorio
d’autore e contesto editoriale, in «Autografo», LXIII 1 (2020),
pp. 181-193.
B Theory and
forms of the digital text (1 ECTS)
Elena Pierazzo, Roberto Rosselli Del Turco, Critica testuale e nuovi metodi: l’edizione scientifica digitale,
in Digital Humanities. Metodi, strumenti, saperi,
a cura di Fabio Ciotti, Roma, Carocci, 2023, pp. 114-136.
Peter
Robinson, Il contesto “collaborativo” degli
studi letterari e la dimensione “sociale” delle edizioni scientifiche,
in Teoria
e forme del testo digitale, a cura di M. Zaccarello, Roma,
Carocci, 2019, pp. 115-134.
Patric Sahle, What is a Scholarly Digital Edition?, in Digital Scholarly Editing: Theories and Practices,
a cura di M.J. Driscoll ed E. Pierazzo, vol. 4, Open Book Publishers, 2016, pp.
19-39.
Marina Buzzoni, A Protocol for Scholarly Digital
Editions? The Italian Point of View, in Digital Scholarly Editing: Theories and
Practices, a cura di M.J. Driscoll ed E. Pierazzo, vol. 4, Open
Book Publishers, 2016, pp. 59-82.
C Between "tidying up" and censorship:
the Benedetto Varchi’s Storia fiorentina
(1 ECTS)
Dario
Brancato, Salvatore Lo Re, Per una nuova edizione della "Storia" del
Varchi: il problema storico e testuale, in «Annali della Scuola
Normale Superiore di Pisa. Classe di Lettere e Filosofia», Serie 5, Vol. 7, No.
1 (2015), pp. 201-231.
Dario
Brancato, Milena Giuffrida, Nel cantiere della “Storia fiorentina” di Benedetto
Varchi. Con una proposta di edizione del Libro I, in «Testo»,
XLIII, 84, 2022, pp. 37-64.
Dario
Brancato et alii, VaSto: un’edizione digitale
interdisciplinare, in «Magazen», 2 (2021) (https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni/riviste/magazen/2021/1/vasto-unedizione-digitale-interdisciplinare/).
D The genesis of a man and a writer: Luigi
Pirandello's L’esclusa (1 ECTS)
Marcello
Sabbatino, Nota filologica e Nota testuale, in L.
Pirandello, L’esclusa, edizione critica a cura di M. Sabbatino,
Milano, Mondadori, 2021, pp. 3-44 https://www.pirandellonazionale.it/3d-flip-book/lesclusa_edizione-critica/.
Milena
Giuffrida et alii, Pirandello Nazionale: per un nuovo modello
di edizione digitale, collaborativa e integrata, in pp.
207-215.
Antonio
Sichera, Antonio Di Silvestro, «Pirandellonazionale» Una scommessa filologica ed
ermeneutica, in «Griseldaonline», 20, 2 (2021), pp. 174-180.
E Forced author editions: the
case of Eros e Priapo by Carlo Emilio Gadda (1
ECTS)Carlo Emilio
Gadda, Eros e Priapo. Versione originale,
Milano, Adelphi, 2016, pp. 11-33.
Paola
Italia, Giorgio Pinotti, Nota al testo, in Eros e
Priapo. Versione originale, Milano, Adelphi, 2016, pp. 371-417.
Paola
Italia, Giorgio Pinotti, Edizioni d’autore coatte: il caso di Eros e Priapo (con
l’originario primo capitolo, 1944-46), in «Ecdotica», 5 (2208),
pp. 7-50.
Milena
Giuffrida, Commento al Capitolo I di “Eros e Priapo” di Carlo
Emilio Gadda, in «Per leggere», XXII. 42, 2022, pp. 7-56.
Milena
Giuffrida, Paola Italia, Giorgio Pinotti, L’edizione Wiki-Gadda: per una filologia
sostenibile, in Edizioni critiche digitali/Digital critical
editions. Edizioni a confronto/Comparing editions, a cura di C.
Bonsi e P. Italia, Roma, Sapienza Università Editrice, 2016, pp. 105-125.
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
Association on Copyright).
All
the books listed in the programs can be consulted in the Library.